Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Leerlijn computationeel denken
Er werd een leerlijn ontwikkeld om een beeld te schetsen van de vaardigheden die we onderscheiden bij computationeel denken. De activiteiten zijn erin opgenomen, samen met algemene doelen en voorbeelden om de inhoud te illustreren. De leerlijn wil …
Artikel (15)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Python in de klas
Onze samenleving wordt steeds meer beïnvloed en gestuurd door computersystemen, apps en algoritmes. Talloze problemen, nu en in de toekomst, worden opgelost via die krachtige computers. Ook op school en in de klas voelen we die …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Computationeel denken integreren met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden: Perspective paper
Hoe kunnen we computational thinking-vaardigheden integreren in andere vakken in de onderbouw van het secundair onderwijs? Ontdek het in de nieuwste European Schoolnet Perspective paper, met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden
Artikel -
Programmeren
In de toekomst is het waarschijnlijk net zo belangrijk om te kunnen programmeren als om goed Engels te kunnen spreken. De vaardigheden die daarbij nodig zijn helpen inzicht te krijgen in de ‘achterkant’ van de apparaten die we …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Eerste stapjes in het programmeren: Glow and Go Bot
Programmeren met peuters en kleuters? Yes! Dat kan zeker. Met deze Glow & Go bot kunnen kleuters ontdekkend spelen.
De Glow & Go Bot is speciaal ontwikkeld voor onze peuters en instappers van de kleuterklas en ook nog steeds leuk voor …
ArtikelLeerkracht -
Stokmannetje: Animatie maken met Scratch
Met Scratch kan je heel veel dingen maken. Op deze blogpagina leer je hoe je een animatie maakt met een stokmannetje.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Train je eigen zelfrijdende auto: AI in de klas
Zelfrijdende voertuigen spreken tot onze verbeelding. We zien de technologie opduiken in verschillende vormen zoals auto’s en bussen, maar ook in grasmaaiers, stofzuigers en op de werkvloer. Wanneer we onder de motorkap kijken naar de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Bouw een slimme vuilnisbak in de klas
Wat als we een artificiële intelligentie kunnen aanleren om te sorteren en zo samen een slimme vuilnisbak bouwen? Dit kan perfect met laptop in de klas.
Om een slimme vuilnisbak te bouwen die ons kan helpen bij het sorteren, hebben we enkele …
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Waarom een iPad in het onderwijs?
Altijd mobiel: leren binnen en buiten de klas
Je gebruikt je iPad waar je wil. Foto’s en een filmpje maken tijdens een uitstap, de stappen vastleggen bij een experiment. Niets zit in de weg! Je haalt je iPad er zo bij. Bovendien …
Artikel -
Levend programmeren en leren over jonge dieren: Lesplan
Met deze concrete tips van Kleuters digitaal! ga je aan de slag met levend programmeren en leer je over jonge dieren. Met dit unplugged programmeren werk je o.a. aan beginnende geletterdheid, interactief taalgebruik, computationeel denken en …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Programmeren met kleuters: Tips
Leren programmeren is ook iets wat je met kleuters kan doen. Zeker wanneer je dit met concreet materiaal doet. Zelfs met je eigen lijf. In dit artikel van Kleuters digitaal! vind je heel wat tips om aan de slag te gaan.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Kloon je stem: Praktijkvoorbeeld
Hey Siri! Okay Google! Zinnen die je wellicht kent. Willen of niet, die slimme sprekende assistenten baanden zich een weg in ons leven. Ze spreken in het Engels, Nederlands ... maar wat als ze konden spreken zoals jij? Met jouw eigen stem?
Het …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, …