Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Handleiding en opdrachtkaarten ScratchJr
Een handleiding en zes opdrachten voor ScratchJr. Op het einde is er ook een toets met rubrics om te evalueren.
Zet je leerlingen aan het denken en bedenk nog extra oefeningen.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Numerieke wiskunde met Python: Pythonprogramma's en handleiding
Deze handleiding behandelt een groot aantal computerprogramma's geschreven in Python die het manuele rekenwerk bij numerieke wiskunde vervangen. Je vindt hier een breed scala aan wiskundige toepassingen binnen de numerieke wiskunde. Voor bijna elk …
Downloadbaar lesmateriaalAndere functie -
Dwengo UGent: Draaiboek robotwedstrijd
Ter ondersteuning van de UGent Dwengo robotwedstrijd maakten we dit draaiboek.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
LCD Display: Project
Een project voor het programmeren van analoge waarden, weergegeven op een LCD display en verbonden met een flowcode buggy.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Programmeren met Scratch: Maken van doolhof
De leerlingen maken een spelletje (doolhof) met Scratch en verwerken er verschillende elementen uit de opdracht in. Leerlingen die dit al kunnen mogen naar eigen goeddunken een uitgebreide versie maken.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Primo Cubetto: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt je de basis van Primo Cubetto uit, zodat je er thuis of in de klas mee aan de slag kan.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in …
Downloadbaar lesmateriaal -
Game of codes: Programmeren via code.org
Een eenvoudige handleiding om in de klas met coderen aan de slag te gaan. Alle programmeerspelletjes die in deze handleiding beschreven zijn, zijn te vinden op code.org.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
ArduBlock: Lessen voor Arduino
Voor iedereen die het programmeren van Arduino een beetje moeilijk vindt, zijn er een twaalftal lessen in bijlage. ArduBlock is een grafische programmeeromgeving voor Arduino. Door het slepen van functieblokken is het zeer eenvoudig om te …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Programmeren met Scratch: Werkbundel
Deze werkbundel stimuleert de leerlingen om zelfstandig aan de slag te gaan. Aan de hand van een gedetailleerd stappenplan komen een aantal leuke spelletjes aan bod zoals:
- dansende kat;
- muziek maken;
- robots;
- pongspel;
- bananen vangen.
Downloadbaar lesmateriaal (57)Leerkracht -
Funmetelectronica: Programmeren met Arduino
In dit .zip bestand vind je 15 lessen in de vorm van Arduinosketches. Je opent de sketches met de software Arduino.
Voor deze lessen is aanvullende informatie te vinden op de tutorialsite van www.funmetelectronica.nl.
…Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Animatieprogramma Pivot: Stappenplan
Met dit stappenplan kunnen de leerling zelfstandig aan het werk met Pivot, een eenvoudig en gratis animatieprogramma waarin een stokpopje de hoofdrol speelt. Via eenvoudige handelingen kan je het popje laten bewegen.
Downloadbaar lesmateriaal (13)Leerkracht -
Leerlingenfiche Kodu Game Lab: Aftelklok maken
Met behulp van deze leerlingenfiche kunnen leerlingen zelfstandig een Kodu Game Lab spelletje programmeren met de visuele code-taal van Kodu.
In het spel is het de bedoeling dat Kodu wordt geprogrammeerd om een punt te scoren per opgegeten …
Downloadbaar lesmateriaal (8)School/onderwijs