Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Moestuin in een PC
Kweek je eigen groenten en kruiden in een hightech moestuin. Met een oude pc-kast, sensoren, actuatoren en een Arduino bouw je een gecontroleerde omgeving voor je plantjes.
VideoNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Chrome Dinogame ontwerpen met OctoStudio en Zimjs
In deze bijdrage leer je hoe je met ZimJs-code een loopgame ontwerpt zoals de bekende Chrome Dino game met AI. Je vindt in deze bijlage ook een videohandleiding over hoe je zo een game ontwerpt met codeblokjes op een mobiel toestel en via de app …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Robothond besturen met behulp van OctoStudio
Een inspirend video-idee. Bestuur een robothond waarop Micro:Bit gemonteerd staat met behulp van OctoStudio en MicroBlocks.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Automaton maken met micro:bit: Video
Met de micro:bit laat je jouw leerlingen op een leuke en eenvoudige manier interessante dingen maken, variërend van robots tot muziekinstrumenten. In deze video introduceert Pauline Maas de micro:bit en laat ze met een paar …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Open Roberta Lab: Videolijst
Afspeellijst op YouTube over het werken met Open Roberta Lab. Met deze programmeeromgeving leren leerlingen robots programmeren. Open Roberta Lab maakt gebruik van grafisch programmeren zodat beginners laagdrempelig kunnen leren coderen. Ze …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Tinkercad Circuits: Uitlegvideo's
Engelstalige videolijst over het gebruik van Tinkercad Circuits. Tinkercad is een online 3D-modelleringsprogramma voor 3D-ontwerp, elektronica en codering. Je kan Tinkercad ook gebruiken om elektrische circuits te tekenen. Zo laat je …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
ZIM Kids: Scenes programmeren met Slate
Deze video toont je hoe je met ZIMJs Slate een scene programmeert waarbij je een achtergrond kiest met een foto uit de natuur, een persoon of een ding. Daarna kan je ook geluid toevoegen.
ZIM Code werd ontwikkeld als opvolger voor Scratch …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Waarom is er niet één universele computerprogrammeertaal?
We kennen allemaal programeertalen als Java en Python, maar wist je dat er meer dan 700 van die programmeertalen bestaan? Waarom bestaat er niet één universele programmeertaal? Zou dat niet veel makkelijker zijn? Prof. dr. Viviane …
Video -
Programmeren en algoritmes: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over programmeren en algoritmes, samen met meer context en concrete lestips. Altijd al willen weten hoe je zelf of je leerlingen leert programmeren? En waarom krijg je het gevoel dat Facebook …
Video -
Covid maatregel: Maximale aantal personen aanwezig alarm
Covid maatregel : Maximaal aantal personen aanwezig in winkels,cinema,theater,parken, ...
Dit project laat een steward toe om het aantal aanwezigen in een ruimte bij te houden. Indien deze het maximale aantal zal overschrijden dan klinkt er …
VideoLeerkracht -
GHEAT: De zonnecel
GHEAT is het InnoVET project van Bernardusscholen in Oudenaarden, in deze film
presenteert de projectcoördinator de zonnecel. Leerlingen experimenteerde met kleine zonnecellen om te bepalen hoe efficiënt deze zijn.VideoLeerkracht -
Arduino les 22: Bewegingssensor
In deze Nederlandstalige Arduino tutorial voor beginners leer je hoe je een HC-SR501 bewegingssensor (PIR) kunt uitlezen.
Op arduino-lessen kun je het lesmateriaal, de code en de onderdelenlijst downloaden.
VideoAndere functie