Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
VEXcode VR: Unieke vormen overtrekken
Met behulp van de VR robot gaan leerlingen tijdens deze activiteit unieke vormen overtrekken. Leerlingen leren daarbij geometrische vormen herkennen. Ze beginnen met het overtrekken van de omtrek, berekenen vervolgens de omtrek en tenslotte …
Downloadbaar lesmateriaal -
Levend programmeren: Logisch en wiskundig denken
Met levend programmeren kan je op een eenvoudige en speelse manier werken aan computationeel denken, logisch en algoritmisch denken.
Onze website bevat een lesfiche, een handleiding en materialen om onmiddellijk aan de slag te gaan in de …
Website (8)ICT-coördinator -
Maaltafel van 5: Bee-Botkaarten voor transparante insteekmat
De maaltafel van 5 inoefenen met behulp van de Bee-Bot.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Student (lerarenopleiding) -
Rekenbingo voor de Bee-Bot
Bee-Botkaarten om het optellen en aftrekken tot 20 in te oefenen.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
STERK IN STEM: Een portaalsite naar STEM-projecten
Deze portaalsite bundelt alle onderzoeksprojecten van het Expertisecentrum Onderwijsinnovatie van Hogeschool Vives over STEM-onderwijs.
Website (5)Leerkracht -
Kennismaking met ScratchJR: Opdrachten
Opdrachten waarbij leerlingen kennismaken met verschillende vaardigheden in ScratchJR. ScratchJR is ontworpen om programmeervaardigheden te introduceren bij jonge kinderen.
Downloadbaar lesmateriaal (53)Leerkracht, ICT-coördinator -
Kommagetallen inoefenen: Opdrachtkaartjes voor DOC Robot
Opdrachtkaartjes om de leerstof in verband met kommagetallen in te oefenen met behulp van DOC.
DOC is een robot die je zo kan programmeren dat hij naar het juiste antwoord rijdt.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
CodesCool Junior: Computationeel denken en coderen met kleuters
Computational thinking of coderen met je kleuters? Dan is deze site wat jij nodig hebt: opgesteld voor en door kleuterleid(st)ers. Kant-en-klare activiteiten die je kan gebruiken in je kleuterklas, een overzicht van écht educatieve …
Website (9)Leerkracht -
Computationeel denken en programmeren: Achtergrondinformatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten
De website bevat achtergrondinformatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten om bij leerlingen basis- en secundair onderwijs de basisprincipes van computationeel denken en programmeren te ontwikkelen.
Website (5)ICT-coördinator, Pedagogisch begeleider, … -
STEM computer: Computationeel denken
Je vindt hier verschillende kant-en-klare STEM-activiteiten waarin het computationeel denken een belangrijke rol speelt.
De activiteiten zijn gericht op alle leerlingen van het basisonderwijs, van de oudste kleuter tot en met het zesde leerjaar en …
Website (26)Leerkracht, Ander -
Grafisch programmeren: Scratch
Uitgewerkte oefening waarbij Scratch als grafische programmeertaal wordt gebruikt.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Unplugged en programmeren met een Bee-Bot: Opdrachtkaarten
Met deze opdrachtkaarten laat je leerlingen unplugged programmeren en programmeren met de Bee-Bot.
Downloadbaar lesmateriaal (33)Leerkracht, ICT-coördinator, …