Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Do's and don'ts voor beginnende programmeurs: Presentatie
Opsomming van beginnersfouten die programmeurs soms durven maken. Deze fouten worden telkens besproken met extra info en tips zodat leerlingen inzicht krijgen in enkele vaak voorkomende programmeerfouten. De leerkracht kan dia's knippen en …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Mars verkennen
Tijdens deze Engelstalige labs doen leerlingen praktijkervaring op over het gebruik van IoT met behulp van een ESP32. Ze leren om gegevens te verzamelen en te analyseren.
Het concept van deze labs is het belang van IoT aan te tonen. Tijdens het …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Levend programmeren: Dinosauriërs
Met dit spel en alle nodige materialen in het thema dinosauriërs oefen je om de basisprincipes van programmeren en computationeel denken aan te leren. Daarbij heb je ook aandacht voor de plaatsbegrippen links en rechts.
Downloadbaar lesmateriaal (18)Leerkracht, ICT-coördinator -
Berichten ontcijferen en coderen
Tijdens deze les komen leerlingen meer te weten over Enigma, de Duitse machine uit de Tweede Wereldoorlog waarmee je geheime berichten kon sturen.
Daarna mogen leerlingen geheime berichten ontcijferen en zelf ook geheime berichten maken.
…Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht, ICT-coördinator -
Ozobot: Lesvoorbereiding
In deze les gaan wij aan de slag met de Ozobot. De leerlingen leren hiermee op een speelse wijze werken en maken aan de hand van verschillende opdrachten kennis met de Ozobot. In deze les maken wij gebruik van tablets maar je kan ook gebruik maken …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Student (lerarenopleiding) -
Pixelcoding met LEGO
Werken rond computationeel denken met pixelcoding met LEGO.
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Programmeren met mTiny: Lesvoorbereiding
Lesvoorbereiding voor een les waarin leerlingen leren programmeren met de mTiny coding kit. De leerlingen programmeren de robot om een wegbeschrijving uit te voeren.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Student (lerarenopleiding) -
Programmeren met de Cubetto: Lesvoorbereiding
Lesvoorbereiding voor een ICT-les over programmeren met de robot Cubetto. In deze lesvoorbereiding vind je de verschillende fases van de les, eindtermen, leerplandoelen en een werkblaadje.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Student (lerarenopleiding) -
Kunst: Stappenplan voor de Bee-Bots
Met dit stappenplan ga je met de Bee-Bot aan de slag rond het thema kunst.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Maak een pixeltekening: Coderen zonder computer
Bij deze opdracht leren leerlingen coderen zonder computer. Op een speelse manier leren ze aan de hand van een raster en een getal een code omzetten naar een pixeltekening.
Downloadbaar lesmateriaal (220)Leerkracht -
Intro programmeren: Theorie lussen en condities
Dit zijn twee demo-oefeningen om samen met leerlingen condities en lussen te leren kennen.
Na deze les kunnen de leerlingen aan de slag met de oefening Dinobal.Downloadbaar lesmateriaal -
Intro programmeren: Lussen en condities oefenen
Les met een oefening waarbij leerlingen condities en lussen combineren. Om dit te oefenen maken ze het spel Dinobal
Het lesmateriaal omvat:
- Lesvoorbereiding
- Opgave en oplossing van de oefening
Downloadbaar lesmateriaal (3)