Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
WebTechie: Open source leermiddelen
Deze blog is de privéspeeltuin van Frank Delporte. Hij post niets spectaculairs of wereldschokkends, af en toe een kleine update als iets zijn aandacht trekt, of als hij het de moeite waard vind om er wat tijd aan te besteden.
Op de blog vind …
Website (10)Organisatie, firma, vzw -
Matatalab TaleBot: Programmeerbare robot
Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset voor jonge kinderen. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen …
Fysiek materiaal -
GVBS De Wingerd: Online oefenen
Op de schoolwebsite van GVBS De Wingerd vind je een verzameling van websites waar leerlingen online kunnen oefenen. Eigen gemaakte spellen krijgen een button met het logo van de school.
Er is ook een link voor wie liever met een tablet aan de …
Website (5)Leerkracht -
Unplugged programmeren
Professor Steam en zijn assistent Lou dagen jouw leerlingen uit om unplugged een robot te programmeren.
Vergeet zeker niet het filmpje als inleiding te tonen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Codewise: Prowise Presenter
Programmeren een ver-van-mijn-bedshow? Helemaal niet! De CodeWise programmeertool en het CodeWise kaartspel maken programmeren toegankelijk voor iedereen.
Zo gebruik je de tool CodeWise in Prowise Presenter (YouTube).
Interactieve oefening (3) -
Bee-Bot: We maken ons dorp
Als ICT coördinator van onze school heb ik samen met de directeur een doorlopende lijn proberen te maken voor STEM en leren programmeren.
Er zijn een aantal jaren over gegaan om tot dit resultaat te komen. Ik deel dit filmpje graag met anderen …
Video (6)Leerkracht -
STEM-onderwijs op afstand: Databank van leermiddelen
Een databank van leermiddelen, inzetbaar voor STEM-onderwijs op afstand.
Categorieën waarop je kan selecteren:
- basisonderwijs,
- secundair onderwijs,
- eerste graad,
- tweede graad,
- derde graad.
Website (7)Leerkracht -
Pixels tekenen: Unplugged programmeren
Bij deze opdracht leren leerlingen coderen zonder computer. Op een speelse manier leren ze aan de hand van een raster en een getal een code omzetten naar een pixeltekening.
De meeste tekeningen hebben te maken met het thema zee.Downloadbaar lesmateriaal (106)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Robotizen: Kid learn coding robot
Je leert de basis van het programmeren met computers en robots via een waaier aan interactieve leeractiviteiten in een interessant verhaal.
Het spel is geschikt voor kinderen van vier tot negen jaar.
App of software (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Opdrachtkaart Scratch Junior: Onder water
Een oefenfiche om te leren programmeren met Scratch Junior.
De opdrachten zijn:
- Kies een figuur en kies de achtergrond;
- Laat de vis zwemmen in het water;
- Start het programma;
- Voeg een tweede figuur toe;
- Laat een krab verdwijnen en …
Downloadbaar lesmateriaal (52)Leerkracht -
Programmeren: Symbaloopagina
Deze Symbaloopagina bevat een aantal links naar websites over programmeren in het onderwijs.
WebsiteICT-coördinator -
Slangen en ladders: Aan de slag met de Bee-Bot
Met dit spel leren leerlingen de Bee-Bot of Blue-Bot gebruiken. Ze programmeren de stappen die ze op het spelbord moeten zetten om tot aan het einde te komen.
Downloadbaar lesmateriaal (41)ICT-coördinator