Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Unplugged programmeren: Programmeer eens een mens
Een leuke en eenvoudige programmeeropdracht. Je hebt er geen computer voor nodig.
Computers interpreteren niet, ze voeren letterlijke taken en instructies uit. Een programmeur moet dus een bestaand probleem in kleine deelstappen verdelen, die …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator -
CoderDojo Champions’ Handboek: Hoe organiseer je een dojo?
In deze handleiding wordt uitgelegd wat een dojo is en krijg je praktische tips voor het organiseren van een dojo.
Je vindt er ook een lijst van websites, apps of software waarmee je kan leren programmeren.
Downloadbaar lesmateriaal -
Unplugged programmeren
Professor Steam en zijn assistent Lou dagen jouw leerlingen uit om unplugged een robot te programmeren.
Vergeet zeker niet het filmpje als inleiding te tonen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Programmeren met mTiny: Lesvoorbereiding
Lesvoorbereiding voor een les waarin leerlingen leren programmeren met de mTiny coding kit. De leerlingen programmeren de robot om een wegbeschrijving uit te voeren.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Student (lerarenopleiding) -
Programmeren met de Cubetto: Lesvoorbereiding
Lesvoorbereiding voor een ICT-les over programmeren met de robot Cubetto. In deze lesvoorbereiding vind je de verschillende fases van de les, eindtermen, leerplandoelen en een werkblaadje.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Student (lerarenopleiding) -
Logisch en algoritmisch denken: Lesfiche 1.7
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Maak een pixeltekening: Coderen zonder computer
Bij deze opdracht leren leerlingen coderen zonder computer. Op een speelse manier leren ze aan de hand van een raster en een getal een code omzetten naar een pixeltekening.
Downloadbaar lesmateriaal (220)Leerkracht -
Slangen en ladders: Aan de slag met de Bee-Bot
Met dit spel leren leerlingen de Bee-Bot of Blue-Bot gebruiken. Ze programmeren de stappen die ze op het spelbord moeten zetten om tot aan het einde te komen.
Downloadbaar lesmateriaal (41)ICT-coördinator -
LEGO Education Innovation Studio @ VIVES: STEM-project
In onze LEGO Studio kan jouw klas en/of jijzelf als leerkracht aan de slag met de LEGO materialen. Dit gebeurt telkens binnen een optimale leeromgeving én onder begeleiding van onze LEGO coaches.
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Studio.code.org: Oplossingen van cursus 2
In dit document vind je de oplossingen van cursus 2 van het programmeerprogramma studio.code.org.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Leren programmeren met Klokhuis Game Studio: Lesfiche
Leren programmeren is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Met deze lesfiche maken leerlingen op een speelse manier kennis met deze vaardigheid. In deze les maken ze een game met Game Studio van Het Klokhuis.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Directie, … -
Leren programmeren met Studio.code.org
Studio.code.org is een website om leerlingen te leren programmeren. Deze lesfiche bevat een verantwoording waarom we leerlingen moeten leren programmeren en een uitgewerkt lesplan met studio.code.org.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, Directie, …