Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Het weer: Bee-Botkaarten
Een spreekopdracht over het weer combineren met de Bee-Bot, doe je met deze handige kaartjes voor de transparante Bee-Botmat.
Downloadbaar lesmateriaalGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leer werken met Scratch Junior: Opdrachtkaarten
Je leert op een speelse manier werken met Scratch Junior.
Volg de stapjes, zo leer je de verschillende mogelijkheden binnen ScratchJr snel kennen.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Coderen met kleuren: Computationeel denken
Zoek de weg die het voertuig moet afleggen. Hij komt in het rooster bij het groene pijltje. Hij gaat vanzelf verder. Bij elke kleur maakt hij een andere beweging.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Overzichtsbladen bij het programmeren op Code.org
Op deze overzichtsbladen duiden leerlingen hun vorderingen aan. Daarnaast is er per cursus een overzicht van de verschillende codeeroefeningen met QR-codes.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Unplugged programmeren: Programmeer eens een mens
Een leuke en eenvoudige programmeeropdracht. Je hebt er geen computer voor nodig.
Computers interpreteren niet, ze voeren letterlijke taken en instructies uit. Een programmeur moet dus een bestaand probleem in kleine deelstappen verdelen, die …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator -
Coderen met kleuren: Kleurplaat ijsje
Om de ijsje correct op je blad te krijgen moet je de blokjes op het werkblad inkleuren. Kijk daarom goed naar de codes in de linkerbalk. Daar vind je de opdrachten en achterhaal je hoeveel hokjes welke kleur moeten hebben. Goed tellen en kleuren …
Downloadbaar lesmateriaal (88)Leerkracht -
Pixel art: Pixeltekeningen
De leerlingen lezen een code en vormen deze op een gemakkelijke manier om naar een kleurentekening.
Downloadbaar lesmateriaal (70)Student (lerarenopleiding) -
Unplugged programmeren
Professor Steam en zijn assistent Lou dagen jouw leerlingen uit om unplugged een robot te programmeren.
Vergeet zeker niet het filmpje als inleiding te tonen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Ontwerp een lerende spelcomputer met luciferdoosjes
Ontwerp zelf een lerende spelcomputer met luciferdoosjes. Deze computer heet Ludo en je kan er een spelletje Hexapawn of zespion mee spelen. Dat spelletje is een soort minischaak en kan je ook zelf maken. Verbaas je erover hoe snel Ludo zo goed …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Kennismaking met ScratchJR: Opdrachten
Opdrachten waarbij leerlingen kennismaken met verschillende vaardigheden in ScratchJR. ScratchJR is ontworpen om programmeervaardigheden te introduceren bij jonge kinderen.
Downloadbaar lesmateriaal (53)Leerkracht, ICT-coördinator -
Sinterklaas: Pixeltekening inkleuren
Deze werkbladen kan je gebruiken bij een lesje unplugged programmeren. Aan de hand van de instructies kan de pixeltekening correct ingekleurd worden.
Downloadbaar lesmateriaal (206)Leerkracht -
De analoge klok tot op 5 minuten nauwkeurig: Oefenen met de Blue-Bot
Leerlingen oefenen het analoog kloklezen tot op 5 minuten nauwkeurig. Ze rijden met de Blue-Bot naar de kaart met het juiste klokje.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner