Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Intro programmeren: Les 1 niveau DigiHeroes
Les 1, intro programmeren, niveau ByteBusters:
- kennismaking met Scratch;
- concept sequentie;
- lussen.
Het lesmateriaal omvat:
- de lesvoorbereiding;
- de sb2-files voor de kinderen (Scratchfiles met oefeningen, die ieder kind kan opladen in …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Lussen: Les 2 niveau DigiHeroes
Les 2, lussen, niveau DigiHeroes:
- herhaling wat is een programma;
- herhaling sequentie;
- oefeningen op lussen;
- oefening op selecties.
Het lesmateriaal omvat:
- de lesvoorbereiding;
- de sb2-files voor de kinderen (Scratchfiles met oefeningen, …
Downloadbaar lesmateriaal -
Lussen: Les 2 niveau ByteBusters
CodeFever vzw organiseert programmeerlessen aan kinderen van acht tot vijftien jaar. In deze lessen geven we theorie in combinatie met praktijk. We leren de basisconcepten van het programmeren.
Les 2, lussen, niveau ByteBusters:-
…
Downloadbaar lesmateriaal -
Lussen: Les 2 niveau CodeKraks
CodeFever vzw organiseert programmeerlessen aan kinderen van acht to vijtien jaar. In deze lessen geven we theorie in combinatie met praktijk. We leren de basisconcepten van het programmeren.
Les 2, lussen niveau CodeKraks:
-
…
Downloadbaar lesmateriaal -
Intro programmeren: Les 1 niveau ByteBusters
CodeFever vzw organiseert programmeerlessen aan kinderen van acht tot vijftien jaar. In deze lessen geven we theorie in combinatie met praktijk.
Les 1, intro programmeren, niveau ByteBusters:- kennismaking met Scratch;
- concept sequentie; …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Kodable: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt uit hoe je met de app Kodable kan leren programmeren.
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Probot: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzing naar leerplandoelen en eindtermen legt uit hoe je kan werken met de Probot. De Probot is de grote broer van de Beebot en is een fijne tool waarmee kinderen kunnen leren programmeren.
De fiche wordt gebruikt in de …Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Lightbot: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt uit hoe je met de app Lightbot kan leren programmeren.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Daisy the Dinosaur: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt uit hoe je met de app Daisy the Dinosaur kan leren programmeren.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (3) -
LEGO Education MINDSTORMS: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen toont je hoe je als beginner aan de slag kan met de Mindstormsrobot.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (11) -
Bee-Bot: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen toont je hoe je met een Bee-Bot kan werken.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (26) -
Scratch: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt je de basis van Scratch uit, zodat je er thuis of in de klas mee aan de slag kan.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het …Downloadbaar lesmateriaal (33)