Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
![](/subsites/theme/theme_170.png?v=1713340765)
-
Programmeren in Scratch: Opdrachten
In deze bijdrage vind je verschillende bundeltjes waarmee je jouw leerlingen spelletjes laat ontwerpen in Scratch. Elke bundel is een stappenplan met screenshots. De opdrachten zijn:
- platformer maken;
- Pong-spel maken;
- cookie clicker; …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Micro:bit en Mario Kart: Codeeractiviteit
Volledig uitgewerkt (Engelstalig) lesproject van Digital Schoolhouse waarin leerlingen een micro:bit programmeren om animaties te tonen aan Mario Kart-racers terwijl ze over een racecircuit rijden. De workshop begint met het creëren van …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Numerieke wiskunde met Python: Pythonprogramma's en handleiding
Deze handleiding behandelt een groot aantal computerprogramma's geschreven in Python die het manuele rekenwerk bij numerieke wiskunde vervangen. Je vindt hier een breed scala aan wiskundige toepassingen binnen de numerieke wiskunde. Voor bijna elk …
Downloadbaar lesmateriaalAndere functie -
Tegels voor de Bee-Bot: Sjabloon
Maak zelf Bee-Bottegels voor de Bee-Botmat door gebruik te maken van dit leeg Canva-sjabloon.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Bee-Bottegels in het thema dino's
De Bee-bot wil op bezoek gaan bij zijn liefste dinosaurusvrienden. Hij moet wel oppassen voor de gevaarlijke vleeseters én de vulkaan die op uitbarsten staat.
De leerkracht knipt vooraf de tegels uit en steekt ze in een transparante Bee-botmat. …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Thema mijn huis: Werkboekje
Maak in dit werkboekje verschillende opdrachten rondom het thema wonen.
Een greep uit het aanbod:
- memory,
- woordstukjes tellen,
- stempelkaarten,
- dobbelspel,
- tel en kleur,
- cijfertekening,
- doolhof,
- kleuren op nummer,
- coderen.
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Programmeren met TigerJython
Met deze bundel kunnen leerlingen op een speelse manier kennismaken met het programmeren in Python in de gratis ontwikkelomgeving TigerJython.
Daarbij wordt onder andere gebruik gemaakt van de zogenaamde turtle graphics.Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Systeembeheerder -
Maqueen, educatieve robot: Micro:bit
Enkele voorbeelden van wat je kan doen met een Micro:bit.
Ik geef onder andere twee voorbeelden om muziek te maken met de Micro:bit. Deze muziek kan je niet maken met de Micro:bit v1, wel met v2.Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Systeembeheerder, … -
Digitale competenties: Luisteropdracht
Een taak rond digitale competenties en mediawijsheid gebaseerd op een videofragment..
Het fragment kan klassikaal afgespeeld worden, maar deze taak leent zich evengoed tot zelfstandig werk; elke leerling kan inloggen en zelfstandig deze taak …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Micro:bit, Smart Home Kit: Lesproject
Een uitgewerkt lesproject over de Smart Home Kit van Keyestudio met de Micro:bit. Inclusief:
- lessen en projectfiches,
- presentaties,
- assemblageinstructie
- docentenhandleiding,
- gebruikte hexfiles,
- originele documentatie met toestemming tot …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Unplugged programmeren: Naar waar stapt de Kerstman?
Volg de code en laat de kerstman het parcours volgen. Tot bij welke afbeelding stapt de kerstman? Zet zo samen je eerste stapjes in unplugged programmeren, computational thinking en het analytisch leren denken.
Downloadbaar lesmateriaal (26)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Pixelcoding met LEGO
Werken rond computationeel denken met pixelcoding met LEGO.
Downloadbaar lesmateriaal (20)Leerkracht, ICT-coördinator, …