Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Online learning platform: Arduino
The Arduino is a popular microcontroller with unprecedented possibilities. Hardware and software specially developed for novice developers and anyone interested in creating interactive projects or an automated environment. Arduino allows you to …
Translated by
Website -
Computational Thinking in STEM: Python Learning Paths
Nowadays all sciences have a computational branch, scientists are increasingly using computers to advance their scientific research. By the way, they are not only exact scientists, but also human scientists.
Using our Jupyter notebooks, students …
Translated by
Website -
Programming with children
On this Wakelet page you will find a collection of activities, applications, information and training about programming and computational thinking with children.
Translated by
Website -
iPad in education
On this website you will find information about the iPad in education.
Teachers can go there for tips, information, manuals and videos about productivity, creativity, computational thinking, augmented reality, new learning outcomes and streamlining …
Translated by
Website -
Europe Code Week
Learning to program helps us understand the rapidly changing world around us, enhance our understanding of how technology works, and develop skills and capabilities to discover and innovate new ideas.
EU Code Week is a citizens' initiative aimed at …
Translated by
Website (5) -
Raspberry Pi: Working with GPIO
Website with information and applications related to the Raspberry Pi. You will learn how to use the GPIO pins of the Raspberry Pi to read information from sensors and to control actuators.
Translated by
Website -
Program your own drone: Studio STEM
Program your own drone: Studio STEM, University of Antwerp.
Controlling a quadcopter from a programming environment.
By using control commands and entering them in a programming environment, you learn to control a machine (in this case a …
Translated by
Website -
Simulate an epidemic: Dwengo project
The COVID-19 pandemic had a major impact on our lives.
In this project, students can simulate an epidemic through a social network, and investigate which strategies can best contain the epidemic. In the coverage of the COVID-19 pandemic, terms such as …
Translated by
Website -
Control and program with the mBot
On this project site about the mBot you will find all information about a fully elaborated series of lessons ' Steering and programming with the mBot ' with which you can work on a series of curriculum objectives of the new 2019 STE (A) M, …
Translated by
Website -
Digital Wolves: Getting to know ICT and technology
Digital Wolves wants to help children and young people to prepare for the digital world of today and tomorrow. By letting them get started with applications themselves, they can independently discover what the possibilities are. In this way, they …
Translated by
Website (6)