Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Moestuin in een PC
Kweek je eigen groenten en kruiden in een hightech moestuin. Met een oude pc-kast, sensoren, actuatoren en een Arduino bouw je een gecontroleerde omgeving voor je plantjes.
VideoNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Automaton maken met micro:bit: Video
Met de micro:bit laat je jouw leerlingen op een leuke en eenvoudige manier interessante dingen maken, variërend van robots tot muziekinstrumenten. In deze video introduceert Pauline Maas de micro:bit en laat ze met een paar …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Open Roberta Lab: Videolijst
Afspeellijst op YouTube over het werken met Open Roberta Lab. Met deze programmeeromgeving leren leerlingen robots programmeren. Open Roberta Lab maakt gebruik van grafisch programmeren zodat beginners laagdrempelig kunnen leren coderen. Ze …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Tinkercad Circuits: Uitlegvideo's
Engelstalige videolijst over het gebruik van Tinkercad Circuits. Tinkercad is een online 3D-modelleringsprogramma voor 3D-ontwerp, elektronica en codering. Je kan Tinkercad ook gebruiken om elektrische circuits te tekenen. Zo laat je …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Scratch Jr: Filmpjes met inspiratie en info
Een playlist met filmpjes om Scratch junior snel te leren kennen:
- introductie,
- opstart project,
- karakters en pagina's toevoegen,
- karakters verwijderen en project een naam geven,
- tekstballon en geluid toevoegen,
- tekst toevoegen,
- start door …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Coding Adventures: JavaScript voor beginners
Op dit kanaal vind je video's over het gebruik van JavaScript voor beginners. Je leert op een leuke manier programmeren en oefent JavaScript.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Waarom is er niet één universele computerprogrammeertaal?
We kennen allemaal programeertalen als Java en Python, maar wist je dat er meer dan 700 van die programmeertalen bestaan? Waarom bestaat er niet één universele programmeertaal? Zou dat niet veel makkelijker zijn? Prof. dr. Viviane …
Video -
Sleutelcompetentie digitale competenties: Audiovisueel lesmateriaal
Deze pagina bevat filmpjes en audiofragmenten om te werken rond de sleutelcompetentie digitale competenties.
We tonen je voor elke bouwsteen relevante audiovisuele collecties, luisterfragmenten en filmpjes op Het Archief voor Onderwijs, geselecteerd …
Video -
GHEAT: De zonnecel
GHEAT is het InnoVET project van Bernardusscholen in Oudenaarden, in deze film
presenteert de projectcoördinator de zonnecel. Leerlingen experimenteerde met kleine zonnecellen om te bepalen hoe efficiënt deze zijn.VideoLeerkracht -
Binaire codetaal en programmeren
Wist je dat computertaal enkel en alleen bestaat uit nulletjes en ééntjes? Juf Dorien vertelt ons hoe computers geprogrammeerd worden. Als voorbeeld leert ze een robot dansen door stap voor stap uit te leggen wat hij moet doen. Het resultaat? Jouw …Video -
Computationeel denken: Leren programmeren met een boterham met choco
De basis van computationeel denken en programmeren is niet eenvoudig uit te leggen aan jonge kinderen. Leren programmeren kan op verschillende manieren en hoeft niet altijd via een digitale manier. Iets eenvoudig zoals een boterham met …
Video (7)Systeembeheerder -
Mannen- en vrouwenberoepen ... bestaan die echt?: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over stereotiepen omtrent beroepen, vrouwen in de bouwsector en mannen als kinderverzorgen, samen met meer context en concrete lestips.
Bekijk de collectie Mannen- en vrouwenberoepen ... bestaan …
Video (3)