Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Integratie van 3D in Zimjs
Ik heb een voorbeeld gemaakt met een VR-bril in Zimjs. Gebaseerd op een voorbeeld van uitvinder Dan Zen.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Programmeren en coderen met Zimjs: JavaScript
Zimjs is een omgeving waarin jongeren echt leren 'coderen door tekst te typen'. Ik leg in een notendop uit wat er mogelijk is met Zimjs.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
De Creatieve Code
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan.
Samen …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
P5.js: JavaScript voor creatief coderen
P5.js een JavScript client-side bibliotheek voor het creëren van grafische en interactieve ervaringen, gebaseerd op de kernprincipes van processing.
Het platform wil coderen toegankelijk en inclusief maken voor kunstenaars, ontwerpers, docenten, …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Oost-Vlaamse subsidie voor STEM-expedities
De Provincie Oost-Vlaanderen wil leerlingen uit de 3de graad basisonderwijs en 1ste graad secundair onderwijs op een leuke en interessante manier laten proeven van STEM en techniek. De STEM-expeditie is een doe-activiteit en heeft als doel de …
Aankondiging -
Programmeren op ruitjespapier: Unplugged programmeren
Leerlingen programmeren elkaar om plaatjes te tekenen. Zo komen ze tot begrip over programmeren en raken ze vertrouwd met algoritmes.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, Ander -
Raspberry Pi: Voorbeeldprojecten
Op deze website vind je verschillende voorbeeldprojecten voor Raspberry Pi. De Raspberry Pi is een kleine singleboard minicomputer die je kan gebruiken om te leren programmeren of voor oefeningen elektronica.
Bij elk project krijg je een …
Website -
Wat doet een computerwetenschapper?: Introductie op informatica
De lesfiche legt het concept van informatica en uit. Leerlingen leren ook wat een computerwetenschapper doet.
Wanneer de meeste mensen aan informatica denken, stellen ze zich over het algemeen programmeren voor. Vaak gaan ze ervan uit dat …Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
WebTinq: Websites bouwen
WebTinq is een online HTML-editor voor kinderen. Leerlingen kunnen er webpagina's mee bouwen én publiceren. Een handige website-editor om leerlingen met echte code in html, css of js met mappenstructuur uit te leggen, zonder …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Maak je eigen games en animaties: GameLab 3
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit derde deel van het leertraject GameLab leren studenten over het gebruik van een tekenlus en gaan ze dieper in op de bewegingen van een sprite …WebsiteOrganisatie, firma, vzw