Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Kubo: Puzzel codeerconcept
Maak kennis met de creatieve en speelse KUBO. Een educatieve hands-on en digitale codeeroplossing die alles biedt wat nodig is om het coderen en computationeel denken onder de knie te krijgen, speciaal ontworpen voor kinderen.
Leerlingen …
Fysiek materiaal -
Educatief Ontwerp: Lesmaterialen voor digitale geletterdheid
Bruikbare, praktische lesmaterialen gericht op techniek en digitale geletterdheid: Bee-Bot, Ozobot, Pro-Bot, Loti-Bot. Door digitale geletterdheid te koppelen aan andere vakgebieden, zoals rekenen, lezen, spelling of wereldoriëntatie kunnen …
WebsiteLeerkracht -
Aan de slag met de micro:bit in je STEM-projecten: Cursus
De micro:bit is een minicomputer, ontworpen op initiatief van de BBC en bedoeld om kinderen de basis van programmeren bij te brengen. Het voordeel van de micro:bit is dat je op een laagdrempelige manier kan beginnen met programmeren en je …
tot
Nascholing of activiteit -
LEGO Education Spike Prime: Cursus
In deze cursus maak je kennis met de STEAM robot van LEGO Education, de SPIKE Prime robot. We bekijken wat er in de basisset zit en ervaren hoe de nieuwe LEGO Technic elementen het bouwen sneller en eenvoudiger maken. We testen de nieuwe motoren …
tot
Nascholing of activiteit -
De micro:bit uitbreiding: Training
Kan de micro:bit ons helpen bij wetenschappelijk onderzoek? En kunnen we met de micro:bit iets automatiseren?
We gaan dieper in op de oneindige mogelijkheden van de micro:bit. Er komen ook heel wat uitbreidingen aan bod.
Je leert:
- de micro:bit …
tot
Nascholing of activiteit -
Computationeel denken, leer denken als een computer: Cursus
Computationeel denken, of een complex probleem aanpakken zoals een computer het zou oplossen, is een belangrijke vaardigheid. Tijdens deze opleiding leer je denken als een computer.
De opleiding Leer denken als een computer geeft je tools om kinderen …
tot
Nascholing of activiteit -
Matatalab TaleBot: Programmeerbare robot
Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset voor jonge kinderen. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen …
Fysiek materiaal -
Matatalab VinciBot
Matatalab VinciBot is een robotset voor leerlingen vanaf 8 jaar. Deze set kan meer dan elke andere vergelijkbare set.
De Matatalab VinciBot Set heeft diverse en rijke functionaliteit, open uitbreidbaarheid en een uitstekende kwaliteit.
Met zijn …Fysiek materiaal -
Turing Tumble: Knikkercomputers huurkoffer
Turing Tumble is een spel waarin de spelers mechanische knikkercomputers bouwen om logische puzzels op te lossen. Je leert tijdens het spelen concepten die gebruikt worden in computers en vaardigheden die nuttig zijn voor het programmeren …
Fysiek materiaal (3) -
Kinderen leren programmeren met Scratch Junior: Maattraject
Scratch Junior is een programmeertaal die speciaal ontwikkeld is voor jonge kinderen die nog niet vlot kunnen lezen en schrijven.
Aan de hand van kleurrijke blokken met duidelijke afbeeldingen maken de jonge kinderen zelf kleine programma's. Ze kiezen …
tot
Nascholing of activiteit -
Eenvoudig games programmeren met Scratch: Maattraject
Met Scratch kan je kinderen op een eenvoudige manier leren programmeren omdat ze geen moeilijke programmeertaal moeten kennen maar enkel commando’s in de vorm van blokken moeten gebruiken.
Tijdens deze nascholing ga je zelf aan de slag met …tot
Nascholing of activiteit -
Strawbees: Maak STEAM gemakkelijk voor jou en je klas
Op deze site worden verbindingsmaterialen en met goedkoop materiaal (plastiek rietjes, karton ...) en verbindingsmateriaal leren over bouwen, coderen en robotica.
WebsiteLeerkracht