Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Starten met de micro:bit: Handleiding
In deze korte handleiding krijg je uitleg over de micro:bit en hoe je ermee aan de slag kan. De micro:bit is een minicomputer die speciaal voor kinderen ontwikkeld werd om te leren programmeren en de mogelijkheden van elektronica te ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Administratief personeel -
Oost-Vlaamse subsidie voor STEM-expedities
De Provincie Oost-Vlaanderen wil leerlingen uit de 3de graad basisonderwijs en 1ste graad secundair onderwijs op een leuke en interessante manier laten proeven van STEM en techniek. De STEM-expeditie is een doe-activiteit en heeft als doel de …
Aankondiging -
Probeer gratis onze STEM en educatieve robotica kits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze STEM en educatieve robotica kits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
Programmeren met kinderen
Op deze Wakeletpagina vind je een verzameling aan activiteiten, toepassingen, informatie en opleidingen rond programmeren en computationeel denken met kinderen.
Website -
Dwengo: Aan de slag met lesmateriaal over AI en STEM
Ga jij al aan de slag met informaticawetenschappen en techniek in de klas? Dwengo vzw geeft jou de nodige ondersteuning. De lespakketten zijn gebruiksvriendelijk, maatschappelijk relevant, wetenschappelijk onderbouwd, en inclusief.
Dwengo vzw …
Website (7) -
Zo denkt een computer: Programmeren en computationeel denken in het onderwijs
Zo denkt een computer biedt lagere en secundaire scholen informatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten om leerlingen de basisprincipes van computationeel denken en programmeren bij te brengen. Op die manier kunnen scholen hun leerlingen wegwijs …
Downloadbaar lesmateriaal (19) -
Wolfram|Alpha: Computationele zoekmachine
De introductie van Wolfram|Alpha definieerde een fundamenteel nieuw paradigma voor het verkrijgen van kennis en antwoorden - niet door op internet te zoeken, maar door dynamische berekeningen uit te voeren op basis van een enorme verzameling …
WebsiteLeerkracht