Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Projecten met de micro:bit
Op deze website vind je allerlei projecten en lesmaterialen die je kan realiseren met behulp van de micro:bit.
Website (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Micro:bit: Bibberspel
Deze opdracht combineert programmeren met construeren. We maken een bibberspel/zenuwspel, waarbij een micro:bit het aantal aanrakingen bijhoudt. Dat kan uitgebreid worden met geluid, een valsspeelknop, een evaluatie met smileys, ...
Dit stappenplan …
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Robotizen: Kid learn coding robot
Je leert de basis van het programmeren met computers en robots via een waaier aan interactieve leeractiviteiten in een interessant verhaal.
Het spel is geschikt voor kinderen van vier tot negen jaar.
App of software (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Programmeren met Ozobot: Lesmateriaal
Op deze website vind je gratis lessen om met de Ozobot aan de slag te gaan. De lessen kan je gratis downloaden en gebruiken in de klas. Bij elke les is er een leerlingenkaart waarop de opdracht uitgelegd wordt. Op de leerkrachtenkaart vind je de …
Website (8)ICT-coördinator -
Slangen en ladders: Aan de slag met de Bee-Bot
Met dit spel leren leerlingen de Bee-Bot of Blue-Bot gebruiken. Ze programmeren de stappen die ze op het spelbord moeten zetten om tot aan het einde te komen.
Downloadbaar lesmateriaal (41)ICT-coördinator -
Leren programmeren in het buitengewoon lager onderwijs
Ga zelf aan de slag met de programmeerbare Bee-Bot en met de apps Box Island en ScratschJr.
Op de site vind je voor de Bee-Bot lesmaterialen rond de thema's herfst, carnaval en Sinterklaas. Voor de apps zijn er infofiches en opdrachtkaarten.
…Website (49)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Leren programmeren: Webquest
Aan de hand van een webquest leren kinderen programmeren met verschillende robots en toepassingen.
Website (3)ICT-coördinator -
Program-uurtje: Programmeeropdrachten
Deze site bevat enkele programmeeropdrachten die je in één lesuur kan afwerken.
Website (5)ICT-coördinator -
CodesCOOL: Project integratie coderen in het basisonderwijs
CodesCOOL is een project dat basisscholen wil helpen om op een gestructureerde, logische en speelse manier programmeren in te voeren. CodesCOOL is een initiatief van de Lerarenopleiding Lager onderwijs van Odisee in Aalst. Met …
Website (4)Leerkracht -
STEM Alliance: Praktijkvoorbeelden
Europese databank van STEM-leermiddelen, selecteerbaar per
- vak,
- leeftijd,
- type leermiddel,
- taal,
- type onderwijs.
Website (7)Leerkracht -
Internet of things: Watisda?
Dit artikel fungeert als wetenschapsweetje, met de bedoeling de nieuwsgierigheid en leergierigheid voor STEM aan te wakkeren bij leerlingen.
Zulke weetjes worden onder andere in de kijker geplaatst op de projectsite Kiezen voor STEM van …
ArtikelLeerkracht -
Stapsgewijs een timer bouwen in Kodu: Instructievideo
Als je dit filmpje dat je rondleidt door de basisfuncties van Kodu Game Lab al bekeek, dan is deze korte handleiding een goede aanvulling. Stap voor stap zie hoe je een 'timer' programmeert in het spel: het is een boom die van zestig tot nul …
VideoSchool/onderwijs