Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Social robot: Learning path
This learning path helps you as a teacher to prepare the STEM project 'Social robot'. In this project, students design, program and build a social robot that must meet certain (self-selected) criteria. A bonus to this learning process is the …
Translated by
till
Training or activity -
Brush Ninja: Digital Creativity
Brush Ninja offers creative online tools. This is how you can create online works of art in no time:
- animated gifs ;
- draw and paint online ;
- code a work of art ;
- emoji art;
- photo collages ;
- a comic strip.
Translated by
App or software (4)Teacher, Pedagogical counsellor -
Strawbees: Make STEAM easy for you and your class
On this site, connecting materials and using cheap materials (plastic straws, cardboard ...) and connecting materials are used to learn about building, coding and robotics.
Translated by
WebsiteTeacher -
Digital competences: Listening assignment
A task on digital competences and media literacy based on a video fragment.
The fragment can be played as a class, but this task lends itself just as well to independent work; each student can log in and complete this task independently.
Translated by
Downloadable resource (4)Teacher -
The hidden perspective in your photo
We all know a photo. Snapshots in 2D. You take them daily with your smartphone and you can edit them with all kinds of apps and filters. But did you know that you can go from 2D to 3D in the classroom through artificial intelligence and neural …
Translated by
ArticleTeacher, ICT co-ordinator, … -
AI & ART: Unleash your lyrical Picasso
In this educational AI project we will make art with artificial intelligence. Not by complicated techniques and calculations, but by typing in a simple sentence. In this way you dive into the 'imagination' (latent space) of artificial …
Translated by
ArticleTeacher, ICT co-ordinator, … -
AI At School: Social robot
Dwengo's social robot is a cross-curricular STEM project for the first and second stage of secondary education. In a number of modules, students get to work designing, programming and building their own social robot.
Students think about how their …
Translated by
Website -
Dwengo: Getting started with teaching materials about AI and STEM
Are you already getting started with computer science and technology in the classroom? Dwengo vzw gives you the necessary support. The teaching packages are user-friendly, socially relevant, scientifically substantiated and inclusive.
Dwengo vzw has …
Translated by
Website (7) -
Autodesk: Tinkercad
Tinkercad is a free and user-friendly tool for 3D design, electronics and coding.
You can use this tool in your Google Classroom environment.
Translated by
App or software (3)Teacher, ICT co-ordinator -
Piskel: Online sprite and pixel art editor
Piskel is a free online editor for animated sprites and pixel art. This desktop and web application lets you create pixel art and animated sprites similar to the sprites used in old 2D games.
Translated by
App or software (6)ICT co-ordinator, System administrator