Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Handleiding en opdrachtkaarten ScratchJr
Een handleiding en zes opdrachten voor ScratchJr. Op het einde is er ook een toets met rubrics om te evalueren.
Zet je leerlingen aan het denken en bedenk nog extra oefeningen.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Kleuterapps: Uitleg en stappenplannen
Per app krijg je een overzichtje met wat meer informatie:
- Kid'i (spelletjes en animaties),
- Puzzel Box (puzzels),
- Kleuren en vormen,
- Tiny Tap (spelletjes en opdrachten),
- Code Karts (programmeren),
- Coding Safari (computationeel denken), …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Bee-Bottegels in het thema dino's
De Bee-bot wil op bezoek gaan bij zijn liefste dinosaurusvrienden. Hij moet wel oppassen voor de gevaarlijke vleeseters én de vulkaan die op uitbarsten staat.
De leerkracht knipt vooraf de tegels uit en steekt ze in een transparante Bee-botmat. …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Leerlijn digitale geletterdheid: Vier posters
De wereld om ons heen wordt steeds complexer en digitaal gedreven. Technologie is zodanig geïntegreerd in ons leven, dat digitale vaardigheden onmisbaar zijn. FutureNL streeft naar een passende aansluiting van de onderwijspraktijk op de …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Letters, cijfers en kleuren oefenen met de Bee-Bot: Huizenjacht
Wil je letters en cijfers spelenderwijs oefenen en kinderen laten kennis maken met programmeren? Dan kan je gebruik maken van deze Bee-bot-mat 'huizenjacht' van de blog Unicors and fairytales.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Programmeren met de Cubetto: Lesvoorbereiding
Lesvoorbereiding voor een ICT-les over programmeren met de robot Cubetto. In deze lesvoorbereiding vind je de verschillende fases van de les, eindtermen, leerplandoelen en een werkblaadje.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Student (lerarenopleiding) -
Bee-Bottegels in het thema robots
Figuren in het thema robots, die gebruikt kunnen worden in een Bee-bot insteekmat of als losse prenten om een route te bouwen. Er is een starttegel, een verbodtegel, een eindtegel en robottegels.
Er is ook een routeblad (met aanpasbare strookjes) …
Downloadbaar lesmateriaal (52)Ander -
Toolkit multimedia-animator: Speels programmeren met kinderen
Maks vzw leidde voor het Europese project Codinc tientallen Brusselse jongeren op tot multimedia-animator. Zij leerden op hun beurt kinderen van de lagere school op een speelse manier coderen en programmeren.
We sloegen twee vliegen in …
Downloadbaar lesmateriaal -
Levend programmeren met 'Let's go code': Handleiding
Deze fiche kan je gebruiken als handleiding bij het spel Let's go code.
Downloadbaar lesmateriaal (8)ICT-coördinator -
Zo denkt een computer: Programmeren en computationeel denken in het onderwijs
Zo denkt een computer biedt lagere en secundaire scholen informatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten om leerlingen de basisprincipes van computationeel denken en programmeren bij te brengen. Op die manier kunnen scholen hun leerlingen wegwijs …
Downloadbaar lesmateriaal (19) -
Bee-Bot: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen toont je hoe je met een Bee-Bot kan werken.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (26)