Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
TechnoDiscovery: Leer- en ontdekcentrum STEM
In het leer- en ontdekcentrum TechnoDiscovery kunnen basisschoolleerlingen en leraren met verschillende materialen en technieken experimenteren. De ‘7 werelden van techniek’ staan hierbij centraal.
Je kan via de website een bezoek …
WebsiteLeerkracht -
Brush Ninja: Digitale creativiteit
Brush Ninja biedt creatieve online tools aan. Zo maak je in een handomdraai online kunstwerkjes:
- geanimeerde gif's;
- teken en schilder online;
- codeer een kunstwerk;
- emojikunst;
- fotocollages;
- een stripverhaaltje.
App of software (4)Leerkracht, Pedagogisch begeleider -
GVBS De Wingerd: Online oefenen
Op de schoolwebsite van GVBS De Wingerd vind je een verzameling van websites waar leerlingen online kunnen oefenen. Eigen gemaakte spellen krijgen een button met het logo van de school.
Er is ook een link voor wie liever met een tablet aan de …
Website (5)Leerkracht -
Raspberry Pi: Voorbeeldprojecten
Op deze website vind je verschillende voorbeeldprojecten voor Raspberry Pi. De Raspberry Pi is een kleine singleboard minicomputer die je kan gebruiken om te leren programmeren of voor oefeningen elektronica.
Bij elk project krijg je een …
Website -
Je naam binair: Sleutelhanger rijgen
Een sleutelhanger maken met je naam in binaire code.
Beeld (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Bee-Bot: We maken ons dorp
Als ICT coördinator van onze school heb ik samen met de directeur een doorlopende lijn proberen te maken voor STEM en leren programmeren.
Er zijn een aantal jaren over gegaan om tot dit resultaat te komen. Ik deel dit filmpje graag met anderen …
Video (6)Leerkracht -
Coderen met pixels
Drie gratis printables waarmee kinderen aan de slag kunnen om te coderen met pixels. De kleurtjes geven aan hoe ze een vakje moeten inkleuren en zo verschijnt er een figuur op het raster.
Website (7)Ander -
Matatalab: Coderen en programmeren voor kleuter en lager onderwijs
Matatalab is een educatief codeerspel geschikt voor kinderen van 4 - 9 jaar. Dit spel stimuleert de cognitieve vaardigheden, de creativiteit en fantasie en leert kinderen de eerste stappen van coderen en programmeren. Er wordt geen pc of tablet …
Fysiek materiaal -
Leerexpert IC3T: Aan de slag met ICT en STEAM
Een site waar je informatie kan vinden om met ICT en STEAM in je klas aan de slag te gaan.
Een greep uit het aanbod:
- apps voor wiskunde, Nederlands, W.O. ...;
- ICT-tools;
- tools om aan de slag te gaan met foto en video;
- materialen om te leren …
Website (6)ICT-coördinator -
Animatieprogramma Pivot: Stappenplan
Met dit stappenplan kunnen de leerling zelfstandig aan het werk met Pivot, een eenvoudig en gratis animatieprogramma waarin een stokpopje de hoofdrol speelt. Via eenvoudige handelingen kan je het popje laten bewegen.
Downloadbaar lesmateriaal (13)Leerkracht