Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Sociale robot: Leerpad
Dit leerpad helpt jou als leerkracht om het STEM-project 'Sociale robot' voor te bereiden. In dit project ontwerpen, programmeren en bouwen leerlingen een sociale robot, die moet voldoen aan bepaalde (zelfgekozen) criteria. Een bonus bij …
tot
Nascholing of activiteit -
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Arduino van onder het fijnstof: Navorming op aanvraag
Fijnstof is een erg actueel thema in de media maar blijft voor velen toch een vaag begrip dat in de lucht hangt en veel vragen oproept. Dit project biedt in de e-classroom in verschillende modules een antwoord op al deze vragen.
In de eerste module …
tot
Nascholing of activiteit -
Seriële communicatie van Arduino naar pc: Cursus
In dit document krijg je uitgebreide informatie over de seriële communicatie van Arduino naar pc. Je leert hoe je gegevens vanuit de Arduino via de USB naar de pc kan versturen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Maqueen, educatieve robot: Micro:bit
Enkele voorbeelden van wat je kan doen met een Micro:bit.
Ik geef onder andere twee voorbeelden om muziek te maken met de Micro:bit. Deze muziek kan je niet maken met de Micro:bit v1, wel met v2.Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Systeembeheerder, … -
Programmeren van Arduino: Handleiding
In deze handleiding krijg je uitgelegd hoe je een programma vanuit de Arduino IDE oplaadt naar een Arduino UNO, MEGA, nano, ESP8266 of ESP32.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Installatie van Arduino IDE: Handleiding
In deze handleiding krijg je uitgebreide inforamtie over het installeren en instellen van de Arduino Integrated Development Environment (IDE). Dit voor de Arduino UNO, MEGA, nano, UNO (WAVGAT), ESP8266, ESP32 en ATtiny.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Strawbees: Maak STEAM gemakkelijk voor jou en je klas
Op deze site worden verbindingsmaterialen en met goedkoop materiaal (plastiek rietjes, karton ...) en verbindingsmateriaal leren over bouwen, coderen en robotica.
WebsiteLeerkracht -
Digitale competenties: Luisteropdracht
Een taak rond digitale competenties en mediawijsheid gebaseerd op een videofragment..
Het fragment kan klassikaal afgespeeld worden, maar deze taak leent zich evengoed tot zelfstandig werk; elke leerling kan inloggen en zelfstandig deze taak …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Het spel Space Invaders bouwen: Stappenplan Scratch
Een stappenplan om met Scratch een spelletje Space Invaders te bouwen.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Educatieve robotica en programmeren: Workshops
Nooby.tech biedt STEM, educatieve robotica en programmeerworkshops aan voor kinderen van de kleuterschool tot de middelbare school. We brengen alles mee wat nodig is en zorgen voor leuke en spannende lessen. Het programma wordt aangepast aan …
Nascholing of activiteit -
Intro programmeren: Theorie lussen en condities
Dit zijn twee demo-oefeningen om samen met leerlingen condities en lussen te leren kennen.
Na deze les kunnen de leerlingen aan de slag met de oefening Dinobal.Downloadbaar lesmateriaal