Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Seriële communicatie van Arduino naar pc: Cursus
In dit document krijg je uitgebreide informatie over de seriële communicatie van Arduino naar pc. Je leert hoe je gegevens vanuit de Arduino via de USB naar de pc kan versturen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Programmeren van Arduino: Handleiding
In deze handleiding krijg je uitgelegd hoe je een programma vanuit de Arduino IDE oplaadt naar een Arduino UNO, MEGA, nano, ESP8266 of ESP32.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Installatie van Arduino IDE: Handleiding
In deze handleiding krijg je uitgebreide inforamtie over het installeren en instellen van de Arduino Integrated Development Environment (IDE). Dit voor de Arduino UNO, MEGA, nano, UNO (WAVGAT), ESP8266, ESP32 en ATtiny.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Logisch en algoritmisch denken: Lesfiche 1.7
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Intro programmeren: Les 1 niveau DigiHeroes
Les 1, intro programmeren, niveau ByteBusters:
- kennismaking met Scratch;
- concept sequentie;
- lussen.
Het lesmateriaal omvat:
- de lesvoorbereiding;
- de sb2-files voor de kinderen (Scratchfiles met oefeningen, die ieder kind kan opladen in …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Lussen: Les 2 niveau DigiHeroes
Les 2, lussen, niveau DigiHeroes:
- herhaling wat is een programma;
- herhaling sequentie;
- oefeningen op lussen;
- oefening op selecties.
Het lesmateriaal omvat:
- de lesvoorbereiding;
- de sb2-files voor de kinderen (Scratchfiles met oefeningen, …
Downloadbaar lesmateriaal -
Lussen: Les 2 niveau CodeKraks
CodeFever vzw organiseert programmeerlessen aan kinderen van acht to vijtien jaar. In deze lessen geven we theorie in combinatie met praktijk. We leren de basisconcepten van het programmeren.
Les 2, lussen niveau CodeKraks:
-
…
Downloadbaar lesmateriaal -
Intro programmeren: Les 1 niveau CodeKraks
Les 1, intro programmeren, niveau CodeKraks:
- kennismaking met Scratch;
- concept sequentie;
- intro tot lussen.
Het lesmateriaal omvat:
- de lesvoorbereiding;
- de sb2-files voor de kinderen (Scratchfiles met oefeningen, die ieder kind kan …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Codefestival 2017: Presentaties
In deze bijdrage vind je de presentaties van het Code Festival van 16 oktober 2017 in Brussel en van 19 oktober 2017 in Gent. Het Code Festival is een organisatie van het Departement Onderwijs en Vorming. Hiermee wil men zoveel mogelijk …
Downloadbaar lesmateriaal -
Acer CloudProFessor: PnP-starterspakket
Acer CloudProfessor is een PnP-starterspakket waarmee studenten meteen aan de slag kunnen met programmeren, zodat ze zelf de opwinding van Internet of Things kunnen ervaren. Het integreert de cloud, modules, apparaten en software.App of softwareOrganisatie, firma, vzw -
Grafisch programmeren: Werkbundel
Maak spelenderwijs kennis met physical computing:
- Bundel 1A is een speelse introductie inzake grafisch programmeren en kan gebruikt worden in de eerste graad van het secundair onderwijs.
- Bundel 1B draait eveneens omtrent het grafisch …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Studio.code.org: Oplossingen van cursus 2
In dit document vind je de oplossingen van cursus 2 van het programmeerprogramma studio.code.org.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht