Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Starten met de micro:bit: Handleiding
In deze korte handleiding krijg je uitleg over de micro:bit en hoe je ermee aan de slag kan. De micro:bit is een minicomputer die speciaal voor kinderen ontwikkeld werd om te leren programmeren en de mogelijkheden van elektronica te ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Administratief personeel -
Micro:bit voor leerkrachten: Oefeningen en cursus
Een inleidende cursus om leerkrachten vertrouwd te maken met de micro:bit, een compacte en gebruiksvriendelijke programmeerbare computer. Tijdens deze cursus leren deelnemers de basisprincipes van programmeren, experimenteren met in- en …
Downloadbaar lesmateriaal (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
2LinK²: Vakvereniging voor leraren informatica en STEM
2Link² is een vakvereniging voor leerkrachten informatica over de verschillende onderwijsnetten heen.
WebsiteICT-coördinator, Systeembeheerder -
Je naam binair: Sleutelhanger rijgen
Een sleutelhanger maken met je naam in binaire code.
Beeld (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Basicly: Digitale geletterdheid op school
Basicly is een interactief online platform dat werd ontwikkeld om op school te werken aan de vier vaardigheden van digitale geletterdheid:
- ICT-basisvaardigheden,
- informatievaardigheden,
- mediawijsheid,
- computationeel denken.
Per vaardigheid …
WebsiteAndere functie -
Programmeren met Scratch: Een spookverhaal maken
Met dit stappenplan programmeren de leerlingen een spookverhaal in Scratch. Deze opdracht laat hen kennismaken met verschillende basisvaardigheden van programmeren.
Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Kunnen jouw leerlingen al computationeel denken?
In dit artikel van Klasse heeft Frank Neven, professor informaticawetenschappen aan de universiteit Hasselt, het over het belang van computationeel denken in het basis- en secundair onderwijs. In de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Computationeel denken: Leren programmeren met een boterham met choco
De basis van computationeel denken en programmeren is niet eenvoudig uit te leggen aan jonge kinderen. Leren programmeren kan op verschillende manieren en hoeft niet altijd via een digitale manier. Iets eenvoudig zoals een boterham met …
Video (7)Systeembeheerder -
Computationeel denken: Podcast
Sinds 1 september 2019 is computationeel denken expliciet opgenomen in de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs. Dit is niet onlogisch als je bekijkt hoe digitale technologie vandaag in onze dagelijkse omgeving …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Piskel: Online sprite en pixel art editor
Piskel is een gratis online editor voor geanimeerde sprites en pixelart. Met deze desktop- en webapplicatie maak je pixelkunst en geanimeerde sprites die lijken op de sprites die in oude 2D-games werden gebruikt.
App of software (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Programmeren met Ozobot in Word en Excel
Met deze klasactiviteit laat je leerlingen in Excel of Word een spelletje ontwerpen met Ozobots. De leerlingen ontwerpen een parcours met de kleurcodes voor de Ozobot en oefenen zo verschillende basisvaardigheden voor tekstverwerking of rekenblad.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Coördinaten: Schatkaart
Aan de hand van de kaart kan er met leerlingen gewerkt worden rond coördinaten en het denken in een matrix.
Er staan twee opdrachten bij, maar ben er zeker van dat je er nog andere dingen mee kan doen.
Downloadbaar lesmateriaal (95)Leerkracht