Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
EU Code Week Escaperoom: Eduscape eenvoudig
Deze online escaperoom is gemaakt door de leading teachers van de EU Code Week in België. Ideaal als starter voor de EU Code Week in jouw klas.
De escaperoom bestaat uit enkele leuke puzzels die de leerlingen kunnen oplossen om tot aan het einde …
Interactieve oefening (7) -
Je naam binair: Sleutelhanger rijgen
Een sleutelhanger maken met je naam in binaire code.
Beeld (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Animeer een woord of je naam: Scratch
De leerlingen kiezen een naam of een woord en brengen de letters tot leven met animaties, geluiden en muziek in Scratch. De afspeellijst ondersteunt hen bij het ontwerpen en coderen.
Video (3) -
Programmeren in PHP: Presentatie
Een algemene presentatie over programmeren in PHP waarbij de verschillende concepten aan bod komen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Microsoft Excel: Zelf functies ontwerpen
Deze handleiding toont je hoe je in Excel zelf functies kan ontwerpen via Visual Basic for Applications (VBA), een programmeertaal waarmee je in Microsoft Excel aan de slag kan. Je kan dit gebruiken om bijvoorbeeld een Excelfunctie aan te maken voor …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Computationeel denken: Podcast
Sinds 1 september 2019 is computationeel denken expliciet opgenomen in de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs. Dit is niet onlogisch als je bekijkt hoe digitale technologie vandaag in onze dagelijkse omgeving …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Piskel: Online sprite en pixel art editor
Piskel is een gratis online editor voor geanimeerde sprites en pixelart. Met deze desktop- en webapplicatie maak je pixelkunst en geanimeerde sprites die lijken op de sprites die in oude 2D-games werden gebruikt.
App of software (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Aan de slag met Arduino en Scratch: Handleiding en oefeningen
Arduino is een veelgebruikte single board computer (SBC). Om ermee aan de slag te gaan moet je wel beschikken over wat tekstuele programmeerervaring. Er bestaat echter een variant van Scratch waarmee je via blokjes en puzzels een Arduino kan …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, ICT-coördinator -
Programmeren met Scratch: Handleiding en oefeningen
Deze handleiding toont je hoe je aan de slag gaat met de programmeertaal Scratch en legt je uit hoe je de belangrijkste stappen in Scratch uitvoert.
Scratch is een object-georiënteerde visuele programmeertaal die geschikt is voor het maken …
Downloadbaar lesmateriaal (36)Leerkracht, ICT-coördinator -
Coördinaten: Schatkaart
Aan de hand van de kaart kan er met leerlingen gewerkt worden rond coördinaten en het denken in een matrix.
Er staan twee opdrachten bij, maar ben er zeker van dat je er nog andere dingen mee kan doen.
Downloadbaar lesmateriaal (95)Leerkracht -
Slangen en ladders: Aan de slag met de Bee-Bot
Met dit spel leren leerlingen de Bee-Bot of Blue-Bot gebruiken. Ze programmeren de stappen die ze op het spelbord moeten zetten om tot aan het einde te komen.
Downloadbaar lesmateriaal (41)ICT-coördinator -
Leren programmeren: Webquest
Aan de hand van een webquest leren kinderen programmeren met verschillende robots en toepassingen.
Website (3)ICT-coördinator