Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Seriële communicatie van Arduino naar pc: Cursus
In dit document krijg je uitgebreide informatie over de seriële communicatie van Arduino naar pc. Je leert hoe je gegevens vanuit de Arduino via de USB naar de pc kan versturen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Maqueen, educatieve robot: Micro:bit
Enkele voorbeelden van wat je kan doen met een Micro:bit.
Ik geef onder andere twee voorbeelden om muziek te maken met de Micro:bit. Deze muziek kan je niet maken met de Micro:bit v1, wel met v2.Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Systeembeheerder, … -
Handboek digitale geletterdheid
Onze maatschappij vraagt om digitale geletterdheid. Iedereen zal het erover eens zijn dat leerlingen niet alleen ‘gewoon’ moeten leren lezen en schrijven. Ze moeten ook leren veilig, effectief, kritisch en bewust gebruik te maken van …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Programmeren in PHP: Presentatie
Een algemene presentatie over programmeren in PHP waarbij de verschillende concepten aan bod komen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Microsoft Excel: Zelf functies ontwerpen
Deze handleiding toont je hoe je in Excel zelf functies kan ontwerpen via Visual Basic for Applications (VBA), een programmeertaal waarmee je in Microsoft Excel aan de slag kan. Je kan dit gebruiken om bijvoorbeeld een Excelfunctie aan te maken voor …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Aan de slag met Arduino en Scratch: Handleiding en oefeningen
Arduino is een veelgebruikte single board computer (SBC). Om ermee aan de slag te gaan moet je wel beschikken over wat tekstuele programmeerervaring. Er bestaat echter een variant van Scratch waarmee je via blokjes en puzzels een Arduino kan …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, ICT-coördinator -
Programmeren met Scratch: Handleiding en oefeningen
Deze handleiding toont je hoe je aan de slag gaat met de programmeertaal Scratch en legt je uit hoe je de belangrijkste stappen in Scratch uitvoert.
Scratch is een object-georiënteerde visuele programmeertaal die geschikt is voor het maken …
Downloadbaar lesmateriaal (36)Leerkracht, ICT-coördinator -
Grafisch programmeren: Scratch
Uitgewerkte oefening waarbij Scratch als grafische programmeertaal wordt gebruikt.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
HTML: Engelstalige cursus
Engelstalige cursus in dertien hoofdstukken om de basis van HTML te leren.
Inhoud:
- A first html file.
- HTML is structured.
- Add images to your website.
- Validate your html.
- Create the code.
- Adding a little style.
- Adding links. …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
ArduBlock: Lessen voor Arduino
Voor iedereen die het programmeren van Arduino een beetje moeilijk vindt, zijn er een twaalftal lessen in bijlage. ArduBlock is een grafische programmeeromgeving voor Arduino. Door het slepen van functieblokken is het zeer eenvoudig om te …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Basiscursus LOGO Siemens
Deze basiscursus LOGO Siemens kan aangewend worden als inleiding, situering en aanzet tot programmeren van de LOGO met Logosoft.
Downloadbaar lesmateriaal (24)Leerkracht -
Programmeren Beckhoff PLC
Deze PDF-handleiding toont de leerling hoe hij stap voor stap het softwarepakket TwinCat gebruikt om een eenvoudig PLC-programma te maken voor de SoftPLC van Beckhoff.
Alleen het noodzakelijke wordt uitgelegd om met dit complexe programma aan de …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Directie