Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Manual and assignment cards ScratchJr
A manual and six commands for ScratchJr. At the end there is also a test with rubrics to evaluate.
Get your students thinking and come up with additional exercises.
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher -
Numerical Mathematics with Python: Python Programs and Manual
This manual covers a large number of computer programs written in Python that replace manual calculations in numerical mathematics. Here you will find a wide range of mathematical applications within numerical mathematics. A Python program …
Translated by
Downloadable resourceOther function -
Serial communication from Arduino to PC: Course
In this document you will receive detailed information about serial communication from Arduino to PC. You will learn how to send data from the Arduino to the PC via USB.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Dice: STEM project
Students make a paper dice. They are then guided step by step to draw, drill and sand a wooden die. Afterwards they program a Micro:bit into a dice.
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
Codefestival 2022: Aftermovie
On October 10, 2022, we organized the Code Festival in Brussels. We celebrated the tenth anniversary of EU Code Week. It was an informative edition. There were workshops for students and teachers.
Translated by
Video -
Unplugged programming: Program a human
A fun and simple programming task. You don't need a computer for it.
Computers do not interpret, they perform literal tasks and instructions. Thus, a programmer must divide an existing problem into small sub-steps that are executable by the computer. …
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher, ICT co-ordinator -
Programming Arduino: Manual
This manual explains how to load a program from the Arduino IDE to an Arduino UNO, MEGA, nano, ESP8266 or ESP32.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Installation of Arduino IDE: Manual
In this manual you will receive extensive information about installing and setting up the Arduino Integrated Development Environment (IDE). This for the Arduino UNO, MEGA, nano, UNO (WAVGAT), ESP8266, ESP32 and ATtiny.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Digital Literacy Handbook
Our society demands digital literacy. Everyone will agree that students should not just 'just' learn to read and write. They must also learn to make safe, effective, critical and conscious use of the digital applications currently …
Translated by
Downloadable resourceTeacher, ICT co-ordinator, … -
C#: An Introduction to the Programming Language
In this publication you will learn about the general concepts of the C# programming language and how to use them in console applications in the Microsoft Visual Studio environment.
The solutions of the exercises are not included, but should not pose …
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Logical and algorithmic thinking: Lesson 1.7
In this detailed lesson example you see how a game can be used in your lesson. The lesson sheet contains information about when and why you would use this type of lesson and what the lesson looks like. You can find the games that you can use for …
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher -
Dwengo UGent: Roadmap robot competition
We made this script to support the UGent Dwengo robot competition.
Translated by
Downloadable resourceTeacher, Other