Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Octostudio: Codeer-app
Met OctoStudio maak je interactieve animaties en games met behulp van een mobiele telefoon of tablet. Leerlingen maken foto's, nemen geluiden op en breng ze tot leven met codeerblokken. Het resultaat sturen ze achteraf naar leerlingen, vrienden …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Seriële communicatie van Arduino naar pc: Cursus
In dit document krijg je uitgebreide informatie over de seriële communicatie van Arduino naar pc. Je leert hoe je gegevens vanuit de Arduino via de USB naar de pc kan versturen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Programmeren met TigerJython
Met deze bundel kunnen leerlingen op een speelse manier kennismaken met het programmeren in Python in de gratis ontwikkelomgeving TigerJython.
Daarbij wordt onder andere gebruik gemaakt van de zogenaamde turtle graphics.Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Systeembeheerder -
Programmeren van Arduino: Handleiding
In deze handleiding krijg je uitgelegd hoe je een programma vanuit de Arduino IDE oplaadt naar een Arduino UNO, MEGA, nano, ESP8266 of ESP32.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Installatie van Arduino IDE: Handleiding
In deze handleiding krijg je uitgebreide inforamtie over het installeren en instellen van de Arduino Integrated Development Environment (IDE). Dit voor de Arduino UNO, MEGA, nano, UNO (WAVGAT), ESP8266, ESP32 en ATtiny.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Handboek digitale geletterdheid
Onze maatschappij vraagt om digitale geletterdheid. Iedereen zal het erover eens zijn dat leerlingen niet alleen ‘gewoon’ moeten leren lezen en schrijven. Ze moeten ook leren veilig, effectief, kritisch en bewust gebruik te maken van …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Logisch en algoritmisch denken: Lesfiche 1.7
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Grafisch programmeren: Werkbundel
Maak spelenderwijs kennis met physical computing:
- Bundel 1A is een speelse introductie inzake grafisch programmeren en kan gebruikt worden in de eerste graad van het secundair onderwijs.
- Bundel 1B draait eveneens omtrent het grafisch …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Studio.code.org: Oplossingen van cursus 2
In dit document vind je de oplossingen van cursus 2 van het programmeerprogramma studio.code.org.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Maak een creatief verhaal met Scratch
Voor deze opdracht moeten leerlingen de basis van Scratch onder de knie hebben. Ze verzinnen zelf een creatief verhaal. Ze moeten daarbij rekening houden met enkele vereisten (minstens twee sprites toevoegen, minstens één …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kodu: Presentatie voor #KCOER16 ExplOERer
Deze presentatie geeft een weergave van de Kodu-workshop tijdens het ExplOERer event van KlasCement.
Downloadbaar lesmateriaalSysteembeheerder -
Robomind en Structorizer: Leren programmeren
Twee parallelle leerwerkboekjes over programmeren in de tweede graad is het resultaat van een bachelorproef aan de Arteveldehogeschool. Het ene boekje gebruikt het programma Scratch, het andere boekje gebruikt de programma's Robomind en …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator, …