Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
VEXcode VR: Trace unique shapes
With the help of the VR robot, students will trace unique shapes during this activity. Students learn to recognize geometric shapes. They start by tracing the perimeter, then calculate the perimeter, and finally the area. They complete a geometric …
Translated by
Downloadable resourceNew -
Getting started with the micro:bit: Manual
This short manual explains the micro:bit and how you can get started with it. The micro:bit is a mini computer that was specially developed for children to learn to program and discover the possibilities of electronics.
Translated by
Downloadable resourceICT co-ordinator, Administrative staff -
Times table of 5: Bee-Bot cards for transparent insert mat
Practicing the times table of 5 using the Bee-Bot.
Translated by
Downloadable resource (6)Student (teacher training) -
Math Bingo for the Bee-Bot
Bee-Bot cards to practice adding and subtracting up to 20.
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher -
Introduction to ScratchJR: Assignments
Assignments that introduce students to different skills in ScratchJR. ScratchJR is designed to introduce programming skills to young children.
Translated by
Downloadable resource (53)Teacher, ICT co-ordinator -
Practicing decimal numbers: Task cards for DOC Robot
Assignment cards to practice the subject matter related to decimal numbers using DOC.
DOC is a robot that you can program to drive to the correct answer.
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
Graphic programming: Scratch
A detailed exercise in which Scratch is used as the graphic programming language.
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
Unplugged and programming with a Bee-Bot: Job cards
With these assignment cards you let students program and program unplugged with the Bee-Bot.
Translated by
Downloadable resource (32)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Game or codes Programming via code.org
A simple guide to go with coding to work in the classroom. All programming games described in this manual can be found at code.org .
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher -
Kodable: Teaching sheet
This teaching sheet with references to curricula and learning outcomes explains how you can learn to program the app Kodable.
Translated by
Downloadable resource (5) -
Probot: Teaching sheet
This teaching sheet with reference to curriculum objectives and competences explains how you can work with the Probot. The Probot is the big brother of the Beebot and is a great tool that allows children to learn programming.
The chip is used in …Translated by
Downloadable resource (4) -
Lightbot: Teaching sheet
This teaching sheet with references to curricula and learning outcomes explains how you can learn to program with the app Lightbot.
The chip is used in the STEM workshops that you can experience with your students in the Fyxxilab in Ghent.Translated by
Downloadable resource (4)