Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
The Creative Code
The Creative Code uses programming as a creative tool and is at the same time an active way to learn more about art. Students also learn to look critically at technology by working with it themselves.
Together with artists who use code as artistic …
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator -
East Flemish subsidy for STEM expeditions
The Province of East Flanders wants to give students from the 3rd stage of primary education and the 1st stage of secondary education a taste of STEM and technology in a fun and interesting way. The STEM expedition is a hands-on activity and aims …
Translated by
Announcement -
CodeChildren: Children learn to program
Codekinderen is a learning platform of the Dutch CodeKlas foundation. The foundation's mission is to make teachers and students digitally literate, with computational thinking in particular.
On the platform you will find inspiring lesson examples that …
Translated by
Website (12)ICT co-ordinator -
Train your own self-driving car: AI in the classroom
Self-driving vehicles capture our imagination. We see the technology appearing in various forms such as cars and buses, but also in lawnmowers, vacuum cleaners and in the workplace. When we look under the hood at AI technology, those benefits are …
Translated by
ArticleTeacher, ICT co-ordinator, … -
Educational Robotics and Programming: Workshops
Nooby.tech offers STEM, educational robotics and programming workshops for children from kindergarten through high school. We bring everything necessary and provide fun and exciting lessons. The program is adapted to the age of the participants …
Translated by
Training or activity -
STRONG IN STEM: A portal to STEM projects
This portal site bundles all research projects of the Education Innovation Expertise Center of Vives University of Applied Sciences on STEM education.
Translated by
Website (5)Teacher -
Roboton.io: Virtual Robot Competitions
Roboton is a virtual robot competition platform: designing, programming and simulating robots. Build a Sumo robot, a line following robot or an inverted pendulum.
Translated by
WebsiteTeacher -
Computational thinking and programming: Background information, practical examples and tools
The website contains background information, practical examples and tools to develop the basic principles of computational thinking and programming in primary and secondary education students.
Translated by
Website (5)ICT co-ordinator, Pedagogical counsellor, … -
STEM computer: Computational thinking
Here you will find various ready-made STEM activities in which computational thinking plays an important role.
The activities are aimed at all primary school pupils, from the oldest nursery to the sixth grade and the first stage of secondary …
Translated by
Website (25)Teacher, Other