Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Programming in Scratch: Assignments
In this contribution you will find various bundles with which you can let your students design games in Scratch. Each bundle is a step-by-step plan with screenshots. The assignments are:
- platformer creation;
- Making a Pong game;
- cookie clicker; …
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Micro:bit and Mario Kart: Coding Activity
Fully developed (English) lesson project from Digital Schoolhouse in which students program a micro:bit to show animations to Mario Kart racers while they drive around a race track. The workshop starts with students creating animation ideas on …
Translated by
Downloadable resourceTeacher, ICT co-ordinator -
Numerical Mathematics with Python: Python Programs and Manual
This manual covers a large number of computer programs written in Python that replace manual calculations in numerical mathematics. Here you will find a wide range of mathematical applications within numerical mathematics. A Python program …
Translated by
Downloadable resourceOther function -
Programming with TigerJython
With this bundle, students can get acquainted with programming in Python in a playful way in the free development environment TigerJython.
This includes use of so-called turtle graphics .Translated by
Downloadable resource (6)Teacher, System administrator -
AI in agriculture: Conveyor belt with object recognition via Python notebooks
Artificial intelligence is already often used in industry, but do the students know what this means?
In this lesson package, students learn about AI. Using Python notebooks , they learn to use an object recognition algorithm and set it up themselves. …
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Scratch: Assignment
Assignment about the use of algorithms in the programming language Scratch.
Translated by
Downloadable resource (4)Teacher -
Programming with Scratch: Creating a maze
The students make a game (maze) with Scratch and process different elements from the assignment. Pupils who are already allowed to do this may, at their own discretion, make an extended version.
Translated by
Downloadable resource (8)Teacher, Learning mentor -
mBlock + mBot: Work Bundle
Work bundle consisting of a short introduction, some basic exercises and larger assignments to familiarize your students with mBlock and mBot.
Translated by
Downloadable resource (10) -
mBlock and mBot: Entry and commands
With this entry and assignments you learn to work with the mBot by programming it with mBlock.
Translated by
Downloadable resource (13) -
Temperature measurement: Project
In this project, a description for realizing a temperature control. The temperature is measured and displayed on an LCD display. The desired value is determined by a potentiometer. There are included a number of tasks that need to be programmed.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Museum Security: Project
A project involving a museum with expensive works should be protected by a laser beam. On the basis of coordinates must be determined where the LDR necessary which absorbs the laser beam. When interruption should sound an alarm.
Translated by
Downloadable resourceTeacher