Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Code Week: Ten fun facts about programming
At EU Code Week, we believe that programming is fun and stimulates creativity. We want to fuel the passion for programming and computational thinking. In this contribution you will find ten fascinating facts about programming.
EU Code Week makes …
Translated by
Downloadable resource (4) -
Programming in Scratch: Assignments
In this contribution you will find various bundles with which you can let your students design games in Scratch. Each bundle is a step-by-step plan with screenshots. The assignments are:
- platformer creation;
- Making a Pong game;
- cookie clicker; …
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Micro:bit and Mario Kart: Coding Activity
Fully developed (English) lesson project from Digital Schoolhouse in which students program a micro:bit to show animations to Mario Kart racers while they drive around a race track. The workshop starts with students creating animation ideas on …
Translated by
Downloadable resourceTeacher, ICT co-ordinator -
Numerical Mathematics with Python: Python Programs and Manual
This manual covers a large number of computer programs written in Python that replace manual calculations in numerical mathematics. Here you will find a wide range of mathematical applications within numerical mathematics. A Python program …
Translated by
Downloadable resourceOther function -
Serial communication from Arduino to PC: Course
In this document you will receive detailed information about serial communication from Arduino to PC. You will learn how to send data from the Arduino to the PC via USB.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Programming with TigerJython
With this bundle, students can get acquainted with programming in Python in a playful way in the free development environment TigerJython.
This includes use of so-called turtle graphics .Translated by
Downloadable resource (6)Teacher, System administrator -
AI in agriculture: Conveyor belt with object recognition via Python notebooks
Artificial intelligence is already often used in industry, but do the students know what this means?
In this lesson package, students learn about AI. Using Python notebooks , they learn to use an object recognition algorithm and set it up themselves. …
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Programming Arduino: Manual
This manual explains how to load a program from the Arduino IDE to an Arduino UNO, MEGA, nano, ESP8266 or ESP32.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Installation of Arduino IDE: Manual
In this manual you will receive extensive information about installing and setting up the Arduino Integrated Development Environment (IDE). This for the Arduino UNO, MEGA, nano, UNO (WAVGAT), ESP8266, ESP32 and ATtiny.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Area Calculation in Scratch: Exercise
Exercise where students learn how to set and use a variable while programming in the Scratch online programming environment. An exercise on area calculation is used for this.
Translated by
Downloadable resource (4)Teacher -
Programming with Python: Course
Learning to program course material using Python and processing.
Translated by
Downloadable resource (3)Student (not teacher training) -
Programming in Python: Course
In this course you will learn the basics of programming in Python. The course consists of:
- Part 1 : Basics;
- Part 2: Controlling the GPIO pins ( physical computing with Raspberry Pi).
Translated by
Downloadable resource (19)Teacher