Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Starten met de micro:bit: Handleiding
In deze korte handleiding krijg je uitleg over de micro:bit en hoe je ermee aan de slag kan. De micro:bit is een minicomputer die speciaal voor kinderen ontwikkeld werd om te leren programmeren en de mogelijkheden van elektronica te ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Administratief personeel -
Programmeren met TigerJython
Met deze bundel kunnen leerlingen op een speelse manier kennismaken met het programmeren in Python in de gratis ontwikkelomgeving TigerJython.
Daarbij wordt onder andere gebruik gemaakt van de zogenaamde turtle graphics.Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Systeembeheerder -
Lesfiche opdrachtkaarten: Mbot
Fiches om te gebruiken bij de mbot in jouw klas. Leerlingen kunnen zelfstandig aan de slag gaan met de fiches.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Programmeren met Scratch: Kennismaking
Werkblad waarmee leerlingen kennismaken met programmeren in Scratch. Ze leren o.a.:
- de verschillende onderdelen van Scratch kennen;
- werken met sprites;
- sprites programmeren om te bewegen, spreken of van uiterlijk te veranderen; …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Programmeren met Scratch: Doolhof maken
Stappenplan om via Scratch een doolhof te programmeren.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Cody color: Computationeel denken
Opdracht waarbij leerlingen leren computationeel denken door met een robot een bepaalde code te volgen. De robot volgt instructies volgens het kleurtje van de tegel waarop hij terechtkomt.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Unplugged programmeren
Professor Steam en zijn assistent Lou dagen jouw leerlingen uit om unplugged een robot te programmeren.
Vergeet zeker niet het filmpje als inleiding te tonen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Ontwerp een lerende spelcomputer met luciferdoosjes
Ontwerp zelf een lerende spelcomputer met luciferdoosjes. Deze computer heet Ludo en je kan er een spelletje Hexapawn of zespion mee spelen. Dat spelletje is een soort minischaak en kan je ook zelf maken. Verbaas je erover hoe snel Ludo zo goed …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Tetris spelen met Makey Makey: Stappenplan
Dit is een stappenplan om met de Makey Makey Tetris te spelen. In het stappenplan vind je een instructievideo op Youtube en de nodige uitleg zodat kinderen volledig zelfstandig aan de slag kunnen.
Benodigdheden:
- stappenplan,
- laptop, …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Sinterklaas: Pixeltekening inkleuren
Deze werkbladen kan je gebruiken bij een lesje unplugged programmeren. Aan de hand van de instructies kan de pixeltekening correct ingekleurd worden.
Downloadbaar lesmateriaal (206)Leerkracht -
Kennismaken met programmerend denken: Spel
Een spel waarbij leerlingen kennismaken met programmerend of computationeel denken. Leerlingen volgen een uitgebreid stappenplan om Tim, de tijdreiskikker, een aantal bewegingen te laten uitvoeren. Het spel is gebaseerd op de Blue-bot en mijn …
Downloadbaar lesmateriaal (52)Leerkracht -
Pixelkunst
Lees en volg de code correct en maak een mooie tekening.
Programmeren zonder computer (computational thinking)Downloadbaar lesmateriaal (90)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner