Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Matatalab TaleBot: Programmeerbare robot
Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset voor jonge kinderen. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen …
Fysiek materiaal -
Thema mijn huis: Werkboekje
Maak in dit werkboekje verschillende opdrachten rondom het thema wonen.
Een greep uit het aanbod:
- memory,
- woordstukjes tellen,
- stempelkaarten,
- dobbelspel,
- tel en kleur,
- cijfertekening,
- doolhof,
- kleuren op nummer,
- coderen.
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Codyblock robotset
Met deze beukenhouten schermloze programeerset kan je kleuters de eerste beginselen van het programmeren bijbrengen.
Deze set bestaat uit een reeks bouwblokken met ingebouwde chip en een zelfrijdende auto. Wanneer de auto in de nabijheid van …
Fysiek materiaal -
Eduscape: The great Code Week 2022
Code Week Ierland heeft een online escaperoom gemaakt voor Code Week 2022 waar iedereen van kan genieten. De Code Week Escaperoom richt zich op logische en computationele denktaken en is gebouwd met zo min mogelijk woorden, zodat deze door de hele …
Interactieve oefening -
Robots in de klas: Video
In deze video krijg je uitleg over een aantal educatieve robots. We bespreken de Doc, de Super Doc en de Cubetto. Je komt te weten wat de mogelijkheden zijn van deze robots en hoe je ze in de klas kan inzetten.
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Coderen in het eerste en in het tweede leerjaar!
Wil je starten met coderen of computationeel denken in de eerste graad van de lagere school? Kijk dan zeker eens naar het gratis en online aanbod van oefeningen en opdrachten die werden uitgewerkt door CodesCool.
Het merendeel van het online aanbod …
Aankondiging (8)Leerkracht -
Dwengo: Aan de slag met lesmateriaal over AI en STEM
Ga jij al aan de slag met informaticawetenschappen en techniek in de klas? Dwengo vzw geeft jou de nodige ondersteuning. De lespakketten zijn gebruiksvriendelijk, maatschappelijk relevant, wetenschappelijk onderbouwd, en inclusief.
Dwengo vzw …
Website (7) -
Programmeren met Scratch: Een spookverhaal maken
Met dit stappenplan programmeren de leerlingen een spookverhaal in Scratch. Deze opdracht laat hen kennismaken met verschillende basisvaardigheden van programmeren.
Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Gamewizards: Apps en websites om te leren programmeren
Een website met 154 tools om kinderen kennis te laten maken met techniek en programmeren. De tools kunnen op verschillende manieren gefilterd worden zodat je kan zoeken op leeftijd, taal, platform, ...
App of softwareAndere functie -
Computationeel denken: Podcast
Sinds 1 september 2019 is computationeel denken expliciet opgenomen in de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs. Dit is niet onlogisch als je bekijkt hoe digitale technologie vandaag in onze dagelijkse omgeving …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Piskel: Online sprite en pixel art editor
Piskel is een gratis online editor voor geanimeerde sprites en pixelart. Met deze desktop- en webapplicatie maak je pixelkunst en geanimeerde sprites die lijken op de sprites die in oude 2D-games werden gebruikt.
App of software (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Futurenl: Lessenreeks LessenUp over digitale vaardigheden
Een serie lesplannen die je kan gebruiken om les te geven in en met de 21e-eeuwse vaardigheden op alle niveaus van het primair onderwijs.
Wanneer je inschrijft op de nieuwsbrief, krijg je een mail wanneer er nieuwe lessen verschijnen.
De lessen …
Interactieve oefening (7)Leerkracht