Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Programming a beating heart on the micro:bit
Step-by-step plan for programming a beating heart on the micro:bit.
Translated by
Downloadable resource (8)Teacher -
Meet programming thinking: Game
A game in which students are introduced to programming or computational thinking. Students follow an extensive step-by-step plan to have Tim, the time travel frog, perform a number of movements. The game is based on the Blue-bot and my personal …
Translated by
Downloadable resource (52)Teacher -
Drawing Pixels: Programming Unplugged
In this assignment students learn to code without a computer. In a playful way they learn to convert a code into a pixel drawing on the basis of a grid and a number.
Most of the drawings have to do with the sea theme.Translated by
Downloadable resource (105)Teacher, Learning mentor -
Micro: bit: Bibber game
This assignment combines programming with construction. We make a shivering game / nerve game, where a micro: bit keeps track of the number of touches. That can be expanded with sound, a cheat button, an evaluation with smileys, ...
This …
Translated by
Downloadable resource (12)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Step-by-step plan and correction key at Blockly Games
On the Blockly Games website you learn programming step by step.
In this learning resource you will find a step-by-step plan and correction keys for the games:
- maze,
- bird,
- turtle,
- movie.
- music.
Translated by
Downloadable resource (16)Teacher -
Climate warming: Programming with the Bee-Bot
With these assignment cards you can work on climate warming through programming.
Translated by
Downloadable resource (22)Student (teacher training) -
Catching Easter eggs: Click game with Scratch - Op verkenning 6: Onderweg naar morgen
Step-by-step plan to make a click game in Scratch. The students themselves learn to draw a sprite and write code for a simple Easter game. At the end there are some challenging assignments for those who are ready. You also get some links to …
Translated by
Downloadable resource (14)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Scratch Junior Job Ticket: Underwater
A practice sheet to learn programming with Scratch Junior.
The assignments are:
- Choose a figure and choose the background;
- Let the fish swim in the water;
- Start the program;
- Add a second figure;
- Make a crab disappear and reappear.
Translated by
Downloadable resource (52)Teacher -
Snakes and Ladders: Getting Started with the Bee-Bot
With this game, students learn to use the Bee-Bot or Blue-Bot. They program the steps they need to take on the game board to get to the end.
Translated by
Downloadable resource (41)ICT co-ordinator