Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
mBlock + mBot: Work Bundle
Work bundle consisting of a short introduction, some basic exercises and larger assignments to familiarize your students with mBlock and mBot.
Translated by
Downloadable resource (10) -
LEGO MINDSTORMS: Work Bundle
Work bundle consisting of a short explanation, some basic exercises and four larger assignments to familiarize your students with LEGO MINDSTORMS and the accompanying educational software.
Translated by
Downloadable resource (18) -
mBlock and mBot: Entry and commands
With this entry and assignments you learn to work with the mBot by programming it with mBlock.
Translated by
Downloadable resource (13) -
Scratch applications
This contribution contains three written exercises to do more with Scratch :
- math quiz:
In this manual you use Scratch to set up a quiz or test in which you can generate basic operations with random numbers. - regular polygons and mandalas: …
Translated by
Downloadable resource (26) - math quiz:
-
Game or codes Programming via code.org
A simple guide to go with coding to work in the classroom. All programming games described in this manual can be found at code.org .
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher -
Media Wise Day: Getting Started with Your Computer
Lesson plan to put away students with programming (Scratch) and the use of online presentation tools.
Translated by
Downloadable resource (8)Student (teacher training) -
Bases - Wiskundig Leerpakket 1
This video is about the use of different number systems, to represent the natural numbers in an orderly manner. In addition to the decimal system to binary and octal number system are also discussed.
Also algorithms numbers in the decimal system, …
Translated by
Video (8)Teacher, Other -
Pro-Bot: Programming assignments
Workbook to get started with the Pro bot. When you have completed the entire workbook, you know all the functions of the Pro-Bot.
The assignments are based on English assignments on movemyrobot.blogspot.com from Yamini Bala Sukumaran. She gave her …
Translated by
Downloadable resource (11)Teacher -
Internet of things: Watisda?
This article serves as a science sweat, with the intention of attracting curiosity and learning for STEM to students.
Such facts are placed in the spotlight, among other things, on the project site Choose for Voting by KlasCement. Other sites with …
Translated by
ArticleTeacher -
Programming Music Droid: Roadmap
Simple steps to learn programming with the Music app Droid. The roadmap provides more information about the capabilities of the different buttons.
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Animation program Pivot: Step-by-step plan
With this step-by-step plan the student can work independently with Pivot, a simple and free animation program in which a puppet plays the leading role. You can make the doll move through simple actions.
Translated by
Downloadable resource (13)Teacher -
LEGO MINDSTORMS Engines: Basic Course
This is a student course that shows how to use the engines of LEGO MINDSTORMS is taught.
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher