Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Leerlijn computationeel denken
Er werd een leerlijn ontwikkeld om een beeld te schetsen van de vaardigheden die we onderscheiden bij computationeel denken. De activiteiten zijn erin opgenomen, samen met algemene doelen en voorbeelden om de inhoud te illustreren. De leerlijn wil …
Artikel (15)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Bee-bottegels voor het inoefenen van de verkeersborden
De leerlingen oefenen enkele verkeersborden in met behulp van de Bee-Bot, een programmeerbare robotbij.
Je vindt zowel tegels voor in de Bee-Botinsteekmat als opdrachtenkaarten op drie niveaus:
- werken met een visueel stappenplan (groen); …
Downloadbaar lesmateriaal (93)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Pixels tekenen: Unplugged programmeren
Bij deze opdracht leren leerlingen coderen zonder computer. Op een speelse manier leren ze aan de hand van een raster en een getal een code omzetten naar een pixeltekening.
De meeste tekeningen hebben te maken met het thema zee.Downloadbaar lesmateriaal (106)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kennismaking met ScratchJR: Opdrachten
Opdrachten waarbij leerlingen kennismaken met verschillende vaardigheden in ScratchJR. ScratchJR is ontworpen om programmeervaardigheden te introduceren bij jonge kinderen.
Downloadbaar lesmateriaal (53)Leerkracht, ICT-coördinator -
Computationeel denken
Op de site vind je uitleg over computationeel denken. Er zijn verschillende ideeën om te gebruiken in je klas uitgewerkt.
Website (26)Leerkracht -
Opdrachtkaart Scratch Junior: Onder water
Een oefenfiche om te leren programmeren met Scratch Junior.
De opdrachten zijn:
- Kies een figuur en kies de achtergrond;
- Laat de vis zwemmen in het water;
- Start het programma;
- Voeg een tweede figuur toe;
- Laat een krab verdwijnen en …
Downloadbaar lesmateriaal (52)Leerkracht -
Pixelkunst
Lees en volg de code correct en maak een mooie tekening.
Programmeren zonder computer (computational thinking)Downloadbaar lesmateriaal (90)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Pixelcoding met LEGO
Werken rond computationeel denken met pixelcoding met LEGO.
Downloadbaar lesmateriaal (20)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Maak een pixeltekening: Coderen zonder computer
Bij deze opdracht leren leerlingen coderen zonder computer. Op een speelse manier leren ze aan de hand van een raster en een getal een code omzetten naar een pixeltekening.
Downloadbaar lesmateriaal (220)Leerkracht -
Slangen en ladders: Aan de slag met de Bee-Bot
Met dit spel leren leerlingen de Bee-Bot of Blue-Bot gebruiken. Ze programmeren de stappen die ze op het spelbord moeten zetten om tot aan het einde te komen.
Downloadbaar lesmateriaal (41)ICT-coördinator -
Bee-Bottegels in het thema robots
Figuren in het thema robots, die gebruikt kunnen worden in een Bee-bot insteekmat of als losse prenten om een route te bouwen. Er is een starttegel, een verbodtegel, een eindtegel en robottegels.
Er is ook een routeblad (met aanpasbare strookjes) …
Downloadbaar lesmateriaal (52)Ander -
Unplugged en programmeren met een Bee-Bot: Opdrachtkaarten
Met deze opdrachtkaarten laat je leerlingen unplugged programmeren en programmeren met de Bee-Bot.
Downloadbaar lesmateriaal (33)Leerkracht, ICT-coördinator, …