Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Bee-bottegels voor het inoefenen van de verkeersborden
De leerlingen oefenen enkele verkeersborden in met behulp van de Bee-Bot, een programmeerbare robotbij.
Je vindt zowel tegels voor in de Bee-Botinsteekmat als opdrachtenkaarten op drie niveaus:
- werken met een visueel stappenplan (groen); …
Downloadbaar lesmateriaal (90)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Scratchtoepassingen
Deze bijdrage bevat drie uitgeschreven oefeningen om meer met Scratch te doen:
- wiskunde quiz:
In deze handleiding gebruik je Scratch om een quiz of toets op te stellen waarin je basisbewerkingen kan laten genereren met willekeurige getallen. …
Downloadbaar lesmateriaal (26) - wiskunde quiz:
-
Programmeren met Scratch: Werkbundel
Deze werkbundel stimuleert de leerlingen om zelfstandig aan de slag te gaan. Aan de hand van een gedetailleerd stappenplan komen een aantal leuke spelletjes aan bod zoals:
- dansende kat;
- muziek maken;
- robots;
- pongspel;
- bananen vangen.
Downloadbaar lesmateriaal (57)Leerkracht -
LEGO MINDSTORMS: Werkbundel
Werkbundel bestaande uit korte uitleg, enkele basisoefeningen en vier grotere opdrachten om je leerlingen vertrouwd te maken met LEGO MINDSTORMS en de bijhorende educatieve software.
Downloadbaar lesmateriaal (18) -
Budgetbeheer lenen: Toets
Toets, opgebouwd volgens OVUR, gemaakt bij het thema Home sweet home. De toets bevat oefeningen rondom procent berekeningen en het berekenen van interesten.
Downloadbaar lesmateriaal (26)Leerkracht -
Scratch: Programmeerblokken
Dit leermiddel bevat een overzicht van de programmeerblokken die beschikbaar zijn in Scratch.
Volgende categorieën komen aan bod:
- beweging;
- uiterlijken;
- geluid;
- pen;
- besturen;
- waarnemen;
- functies.
Downloadbaar lesmateriaal (28)Leerkracht -
Bee-bot: Plattegrond van de school
Met dit stappenplan kunnen de leerlingen zelfstandig aan het werk met de Bee-Bot.
- De leerlingen nemen een opdrachtkaart en voeren de opdrachten uit.
- Ze programmeren de Bee-Bot zodat hij zich van klas naar klas verplaatst.
- De leerlingen …
Downloadbaar lesmateriaal (25)Leerkracht -
mBlock en mBot: Instap en opdrachten
Met deze instap en opdrachten leer je werken met de mBot door deze te programmeren met mBlock.
Downloadbaar lesmateriaal (13) -
Animatieprogramma Pivot: Stappenplan
Met dit stappenplan kunnen de leerling zelfstandig aan het werk met Pivot, een eenvoudig en gratis animatieprogramma waarin een stokpopje de hoofdrol speelt. Via eenvoudige handelingen kan je het popje laten bewegen.
Downloadbaar lesmateriaal (13)Leerkracht -
Grafisch programmeren: mBot
Handleiding en lesprogramma's over de visuele programmeertaal mBlok. Deze programmeertaal lijkt erg op Scratch.
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
CS Unplugged: Programmeren en computationeel denken
De cursus CS (Computer Science) Unplugged bevat voorbeelden en oefeningen om de basis van programmeren en computationeel denken aan te leren zonder het gebruik van computers zelf.
Downloadbaar lesmateriaal (11) -
Pro-Bot: Programmeeropdrachten
Werkboek om met de Pro-bot aan de slag te gaan. Als je het hele werkboek doorlopen hebt, ken je alle functies van de Pro-Bot.
De opdrachten zijn gebaseerd op Engelstalige opdrachten op movemyrobot.blogspot.com van Yamini Bala Sukumaran. Zij gaf haar …
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht